SM i Havspaddling ?

Hej Alla där ute tänkte bara vädra en liten ide jag har

Varför inte dra igång en lite seriösare tävlingsverksamhet innom havspaddlingen Det skulle vara skitkul med några stora havslopp årligen i stil med Stockholms KM eller vad sägs om Ven runt, Köpenhamn-Malmö , Marstrands utmaningen, Högakust loppet eller liknande. Ett Svenskt mästerskap i diciplinen tycker jag definitivt är berättigat. Sådana finns redan på många håll i världen. och varför inte ett landslag? Tiden borde vara mogen för detta nu.
 
Jo, det skulle vara skojigt med några lopp som går i riktig skärgårds- och havsmiljö.
Svenska kanotförbundet verkar inte vilja se att en stor del av sveriges kanotister gillar att paddla i vågor. En uppryckning är dock att kanotmaratonreglerna även innehåller regler för havskajaker från och med detta år.

Ifall vikingarännet kan locka flera tusen långfärdsskridskoåkare att "tävla" borde man kunna få ihop några hundra långfärdskanotister att "tävla". Det är i princip samma typ av människor, dvs glada motionärer som gärna vill ha en morot för sin träning.

Ifall några elitkanotister även ställer upp i tävlingarna tar kanotsverige i stort steg framåt.

/Erik
 
Idén är ju klockren särskilt med tanke på vilka fina miljöer som det finns tillgång till utefter kusten. Det jag spontant kommer att tänka på är Arkösund-Västervik eller Fyrudden (utanför Valdemarsvik)-Oskarshamn som kanske kan vara lämpliga sträckor. (Eller delar av dom).

....när man defilerar in i Västervik har alla gått man ur huse, ortsbefolkning och turister, och hejar fram alla kajakhjältar och sedan har alla ett stort grillparty på Fiskartorget och jag bjuder på hembryggt öl, Hellacopters underhåller, Tipspromenad,Fiskdamm & Folkdans....Det här ska tamejfaan slå allt!
 
Bra ide men..

Det låter som en bra idé. Har själv haft lite funderingar på detta. Jag tror att det finns vissa praktiska problem med ett sånt genomförande. Säkerheten kan vara svår att hålla på en aceptabel nivå. Men det finns några saker man skulle kunna göra för att förbätra den.

Det skulle vara att ställa vissa krav på de tävlande
1. De ska kunna räddningstekniker.
2. Säkerhetsutrustning såsom pump och reservpaddel skall medföras.
3. flytförmågan skall vara tillräcklig. dvs kajaken ska flyta med paddlaren sittande i kajaken.

Tror inte heller att tävlingarna kommer få ett ordentligt genomslag förrän de nationella reglerna för havskajakstävlingar definitivt är satta.
 
Re: Bra ide men..

Magnus_74; sa:
Det låter som en bra idé. Har själv haft lite funderingar på detta. Jag tror att det finns vissa praktiska problem med ett sånt genomförande. Säkerheten kan vara svår att hålla på en aceptabel nivå. Men det finns några saker man skulle kunna göra för att förbätra den.

Det skulle vara att ställa vissa krav på de tävlande
1. De ska kunna räddningstekniker.
2. Säkerhetsutrustning såsom pump och reservpaddel skall medföras.
3. flytförmågan skall vara tillräcklig. dvs kajaken ska flyta med paddlaren sittande i kajaken.

Tror inte heller att tävlingarna kommer få ett ordentligt genomslag förrän de nationella reglerna för havskajakstävlingar definitivt är satta.

De tävlingstekniska reglerna för kanotmaraton har uppdaterats med havskajakklassen under våren och är antagna av kanotförbundets årsmöte. De renskrivs nu.

Finns det någon kanot som inte "flyter med paddlaren sittande i kajaken"?

/Erik
 
Ponint 65° kajak sprint marathon

Under Äventyrsfestivalen kommer vi att anordna en 16 km sprint mara på Åresjön. Kom upp och paddla och passa på samtidigt att kolla in alla kajaker på mässan plus allt annat kul som händer under Äventyrsfestivalen.

http://www.aventyrsfestival.se

/micke

ps. som medlem på utsidan.se så har du rabatt på Äventyrspasset!
 
Re: Bra ide men..

Magnus_74; sa:
Det låter som en bra idé. Har själv haft lite funderingar på detta. Jag tror att det finns vissa praktiska problem med ett sånt genomförande. Säkerheten kan vara svår att hålla på en aceptabel nivå. Men det finns några saker man skulle kunna göra för att förbätra den.

Det skulle vara att ställa vissa krav på de tävlande
1. De ska kunna räddningstekniker.
2. Säkerhetsutrustning såsom pump och reservpaddel skall medföras.
3. flytförmågan skall vara tillräcklig. dvs kajaken ska flyta med paddlaren sittande i kajaken.

Tror inte heller att tävlingarna kommer få ett ordentligt genomslag förrän de nationella reglerna för havskajakstävlingar definitivt är satta.

Givetvis måste man tänka på säkerheten men jag ser inget problem med säkerheten dels står det i skfs regler att man förväntas klara av kapsejsning själv och dels är det på alla kanottävlingar plikt att hjälpa medtävlare som är i nöd annars kan man bli avstängd.

Dessutom är det här med säkerhet alltid upp till dig själv. Jag skulle inte gemig ut om det kändes osäkert på allvar.

Dessutom körs det sådana tävlingar på många håll i världen redan. tex i spanien körs massor av lopp i havet. Jag paddlade för två årsedan ett K4 lopp på
atlanten. Jag satt fram och bröt vågor med näsan tills vi sjönk det var för övrigt 120 K4or som startade och den minsta klassen var ungdom flickor.
 
Ansvar?

Om man skulle bjuda in till ett så kanske kallat inofficiellt lopp utanför kanotförbundets ramar för motionärer o den som vill,skulle man då gå fri från ansvar om det skulle hända något?Tänkte närmast då på innanhavet Vänerns vackra yta.
(har bara varit ute 2 ggr hittills iår men med ett leende o frustande i motvinden var gång)

DS.Detta är bara en funderare.Men varför inte
 
Kontroll

Vet att det står som krav att man ska kunna rädda sig själv men utförs det några kontroller? Har varit med på några tävlingar men inte märkt av att någon kontrolerat om kraven på denna kunskap efterlevs.

Självklart är det genomförbart med sådana race och vi kommer nog se fler nu när reglerna är faststälda.
 
Ifall en arrangör vill höja säkerhetskraven får de göra så.
Alla idag kända svenska "havskajaklopp" går i så pass skyddade vatten att det inte ens är motiverat med en havskajak. Man kan inte kräva att de som kör havskajak skall ha högre säkerhet än de som i samma lopp paddlar motions- och tävlingskajak.
Det är samma sak i de internationella havsloppen; havskajaker kör samma banor som surfskis.

Givetvis kan Du ha med dig mer utrustning än vad som krävs om det får dig att känna dig säkrare.

/Erik
 
säkerhet

Ibland blir jag lite upprörd när det gäller det här med säkerhet. Ok att det är illa om du råkar ut för något på en långtur på hösten i yttre skärgården helt ensam då har du problem. Men på ett lopp med ett par säkerhetsbåtar. Massvis av kanotister runtomkring. Varmt i vattnet. Vad ska man då ha all världens säkerhetsutrustning till? i såna lägen är till och med flytväst i de flästa fall överflödig och den enda utrustning utöver det du möjligtvis skulle behöva i en sådan situation är ett nödbloss om det går riktigt illa.

Jag tror att vi svenskar gillar att leva i en illusion av total säkerhet vi tänker alltid tänk om det eller det skulle hända. Men sanningen är den att risken att råka ut för en olycka när du cyklar till jobbet är mycket större än att du hamnar i en nödsituation när du är ute och paddlar och på ett lopp är den så gott som obefintlig om arrangörerna sköter sitt jobb.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.