Skyllermarks Orange märkligt tung

Jag var intresserad av Skyllermarks nya skridsko "Orange" då jag hade hört att den skulle var så lätt men det visar sig att den trots att den är mycket smalare väger mer än mina Pikmakarns Svart med samma bindning och då har jag både sidojustering och längsjustering
 
Jag var intresserad av Skyllermarks nya skridsko "Orange" då jag hade hört att den skulle var så lätt men det visar sig att den trots att den är mycket smalare väger mer än mina Pikmakarns Svart med samma bindning och då har jag både sidojustering och längsjustering
Hur mycket väger Pikmakarns?

Den mesta vikten lär sitta i skenorna och gissar att de flesta tillverkare använder samma eller likvärdigt skenstål. Skenans tjocklek, längd och höjd är parametrarna som påverkar volymen och därmed vikten.
Pikmakarn har tunnare skenor än Skyllermarks, kanske är de även lägre?
 
Hur mycket lättare förväntade du?

Enligt Skyllermark väger Orange 42, 440 gram, dvs 20 gram mer än dina Pikmakarn svart.
Med tanke på att Skyllermarks skena är ~12% tjockare är väl 20 gram tyngre inte helt oväntat?


-Skridskon utan bindning väger 440-125= 315 gram.
-Aluprofilen kanske väger 100-120 gram?
-Skenan ~200 gram. 12%x200 ger ~24 gram. Finns inga jättevikter att skala bort.

Det lär behövas mindre stål och kolfiberprofil för att få ner vikten ordentligt.
 
Marcus, du verkar gilla Pikmakarns Svart, har du haft möjligheten att långtidstest både Pikmakarn och Skyllermarks på skiftande naturisar? Bra pris på Pikmakarn. För min del faller det på skenans bredd som bara är 1,25 enligt specifikation. Skulle utan tvekan köpt ett par för det priset om skenan var 1,4mm bred. Har ingen egen erfarenhet av 1,25mm men är nöjd med mina gamla skyllermarks och vill hellre ha en skena som passar bättre för isar med sämre ytbärighet.
 
Mina gamla fasthälskridkor var 1,4mm men jag märker faktiskt ingen skillnad på ytmjuka isar 1.25mm ska ju vara lite snabbare tack vare mindre friktion
 
Med tanke på priset 3800kr jämfört med Pikmakarn Svart 2300kr så trodde jag att den skulle vara superlätt
Sssk certifieringen kostar pengar😜

Samtliga Skyllermarks modeller ligger i samma prisklass. Tycks vara lika stål, men olika profilkurvor. Flerzonskurva likt hockeyskridskor låter som en bra ide, men lär inte förklara hela merkostnaden.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.