Skyllermarks Blå?

Såg att Skyllermarks "blå skridsko" börjat dyka upp i en del butiker i Stockholm (den modell som visades upp i samband med SSSK's årsmöte och som har justeringsmöjligheter för löshälsbindningar).

Någon därute som hunnit testa skridskon och vill dela med sig av erfarenheterna? T.ex. om det fungerar bra att justera en SNS-bindning i sidled och om skridskon är bekväm/kul att åka på?

Mvh,
Janne
 
Goda blå erfarenheter

Jag köpte mina Blå (51 cm) i höstas och har kört en hel del med mest goda erfarenheter. Skridskon har fungerat klanderfritt och inställningsmöjligheterna i sidled både fram och bak upplever jag som tillräcklig. Det var lite meck med att hitta rätt variant och längd på muttrarna (mina griller var första paret ut tror jag) men det löste sig genom ett besök hos en välsorterad järnaffär.

Det enda negativa jag upplevt är fastfrysning av ena bindningen (Salomon X/A Access) vid ett tillfälle, men det är ju inte skridskons fel (detta ämne behandlas i annan tråd). Möjligen bör du överväga Salomons X/A Raid-bindning (eller annan "manuell" binding) för att undvika detta problem. För att underlätta justering av bindningen kan man (som Rajjan tidigare rekommenderat) borra upp hål i plasten över muttrarna för att komma åt med mejseln.

Skridskon bör också kompletteras med en lösning för att kunna fixera hälen vid sämre isförhållanden. Jag har valt en "miniklätterkarbin" som snabbt kan krokas fast i ett av de bakre hålen på skridskon i kombination med vanliga packremmar. Kanske inte helt optimalt men funkar ok.

Vid en jämförelse med andra fabrikstillverkade skridskor för löshälsbindningar får man väga något lägre vikt hos vissa andra modeller mot de Blås sidinställningsmöjlighet. För mig var valet enkelt och jag kan absolut rekommendera de Blå.

/b-col
 
Intryck av Skyllermarks blå

Jag har kört på den sedan i november. Det är en stor fördel att kunna ställa in skridskon i sidled. Det känns som om jag får bättre "grepp" i isen i slutet av skäret efter att ha flyttat framdelen av skenan inåt i förhållande till foten. Hälen har jag kvar i mittläget.

Själva skridskon känns kanske lite klumpig jämfört med Almgrens smalare skridsko, jag har inte vägt men det skiljer säkert något hekto per par eller mer.

Ett tips som jag skrivit om tidigare: Jag kör med Salomon XA-bindningar. De är gjorda så att man monterar bindningen i tre olika delar. Detta gör att man måste demontera två delar för att kunna flytta framdelen av bindningen. Tipset är att göra hål i plasten ovanför skruvarna (för en skruvmejsel) så att man kan flytta bindningen utan att ta bort delar.

Om man vill justera hur lös hälen är finns det två hål i bakkant som man kan använda för en gummisnodd eller ett snöre.

Sedan har ju Skyllermarks en väldigt lång uppslipning fram, take it or leave it ;-)

Mvh Raymond
 
Re: Intryck av Skyllermarks blå

Rajjan; sa:
Sedan har ju Skyllermarks en väldigt lång uppslipning fram, take it or leave it ;-)
Hej alla självbyggare: kan någon förklara varför sågar och filar ni bort den långa uppslipningen? Är det bara att spara vikt eller varför - lång uppslipning har ju sina fördelar som alla vet.

Några år sedan var det viktigt att ha en lång uppslipning, t.ex Rolf Gezelius skriver i sin klassiker "Långfärdsåkning på skridskor"( 1992):

"Man bör alltså slipa upp stäven så att kurvan blir längre och mera plan".

Nu tycks det vara tvärtom.
 
Re: Re: Intryck av Skyllermarks blå

spr; sa:
Hej alla självbyggare: kan någon förklara varför sågar och filar ni bort den långa uppslipningen? Är det bara att spara vikt eller varför - lång uppslipning har ju sina fördelar som alla vet.
Lite OT...
Jag är ingen hemmabyggare, men jag tar mig ändå friheten och gissar på att smidigheten är den största orsaken. Man kan variera åkstilen mer utan att för den skull köra spetsarna i isen, lättare att åka översteg etc. Plus viktminskningen då...

/Patrik
 
Re: Re: Intryck av Skyllermarks blå

spr; sa:
Hej alla självbyggare: kan någon förklara varför sågar och filar ni bort den långa uppslipningen? Är det bara att spara vikt eller varför - lång uppslipning har ju sina fördelar som alla vet.

Några år sedan var det viktigt att ha en lång uppslipning, t.ex Rolf Gezelius skriver i sin klassiker "Långfärdsåkning på skridskor"( 1992):

"Man bör alltså slipa upp stäven så att kurvan blir längre och mera plan".

Ja, man kan väl helt krasst konstatera att vilken uppslipning man vill ha fram är väldigt personlig. Gezelius har väl aldrig varit riktigt "på jakt" när han åker. Åker man med den svaga grosshandlarstilen och står långt bak på skridskorna har ju uppslipningen fram relativt liten betydelse, dessa åkare är sällan heller speciellt viktmedvetna. 65liters ryggsäckar på 10kg är inte ovanligt.

Åker man mer hastighetsinspirerat eller ispush väljer alla en kortare uppslipning på sina fin-is skridskor. På vår eller hafsis skridskorna fungerar Almgrens mjuka uppslipning utmärkt. Men även här ser man folk som faktiskt föredrar Skyllermarks ännu lågre och planare uppslipning.

Fördelarna med kort uppslipning är helt i korthet:
-lägre vikt
-bekvämare åkning då man inte behöver lyfta foten så mycket i återhämntningen om man kör med droppad tå
-enklare hanterbarhet i största allmänhet

/Bo
 
"Svaga grosshandlarstilen", det var roligt. Antar att du menar rak rygg och tydlig bakvikt så man ser ut som en grosshandlare som är ute och spatserar. Finns det en stark grosshandlarstil oxå och är den i såfall samma sak som Kalle Anka stil?

-Palle
 
Palle_Z; sa:
"Svaga grosshandlarstilen", det var roligt. Antar att du menar rak rygg och tydlig bakvikt så man ser ut som en grosshandlare som är ute och spatserar. Finns det en stark grosshandlarstil oxå och är den i såfall samma sak som Kalle Anka stil?

-Palle

Ja, precis, inte heller helt olikt Charlie Chaplin stilen.
 
Re: Profil

Jonas_T; sa:
Är den blå gjord av samma alu-profil som Skyllermarks Möja?

Nej. Det är en profil som Haglöfs använt tidigare. (Skyllermarks köpte upp Haglöfs långfärdsskridskor).

Fördelen med den profilen är att stålskenan inte går så högt upp i den vertikala delen av T-profilen. Därmed så finns utrymme för skruvar eller muttrar under aluplattan även ovanför stålskenan och man kan därför justera sidoinställningen oberoende av var skenan sitter.

Detta görs möjligt genom att slitsar för bindningen är frästa från sida till sida genom T-profilens platta och genom att ett hål med en större diameter än spårets bredd också är gjort genom den vertikala delen av T-profilen. Vore lätt förklara genom att rita men om du tittar på skridskon i butik så ser du direkt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
Rajjan Jag har ett par blå skridskor Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.