Skydda hund från stålkanter

Har funderat på hur man kan minska riskerna med stålkanter och uppskurna hundtassar/ben.

Har kört på min hund (borderterrier) en gång med ett relativt kraftigt snitt som resultat. Hade bara några km kvar till fjällstationen som tur var.

Har nu köpt egna skidor vilket medför att man eventuellt kan modifiera dem något.
Har dessutom skaffat en vorsteh som nu mera drar runt med mig, vilket eventuellt ökar risken.

Skulle tro att det är i böjen upp mot spetsen som utgör störst risk.
Har funderat på att slipa ”slökant” där eller sätta en kraftigare tejp som skydd.
Någon som har några egna erfarenheter eller tips?

/Jonas
 
Min hund lärde sig läxan väldigt bra första gången han försökte hoppa fram och tillbaka på skidorna. Det var inte illa alls. Sen blev han dessutom ännu mer tillgiven på kuppen, när han blev lite skadad och jag tog hand om honom. Sorgligt men sant.
 
jag förstog inte riktigt, har du hunden som draghund, på riktigt eller menar du att den springer framför i lina?

hursom helst kan du väl inte hålla på och köra på hunden, oavsett om du har vassa eller slöa kanter. skidspetsarna är väl illa nog som dom är ihop med klena små hundben?

det är väl bättre att rycka bort metallspetsen från en gammal stav och parera hunden med den tills den lärt sig att inte var direkt framför eller vid sidan av skidorna...
 
Grattis till vorstehn! Härliga hundar! Men jag skulle tro att en vorsteh inte lär sig läxan lika fort som Strykarrävens hund. Ofta med sådana skador kanske inte hunden ens vet varifrån det onda kom, särskillt om den är exalterad och nästan okontaktbar... (här gäller det ju isåfall att ha ett bra ledarskap)

Om du verkligen känner att du behöver stålkant så tycker jag att du ska satsa på 3/4 som Staffan säger. Men om du mest åker runt på eljusspåret och låter hunden dra dig så tycker jag defenitift att du ska skaffa ett par vanliga skejtskidor!! Är du till fjälls och kanske behöver skalma utför en backe så är det livsfarligt för hunden att ha stålkant vare sig du har 3/4 eller hel!!!

Jag har aldrig stålkant på mina skidor om jag är ute med hundarna vare sig jag är i fjällen eller på ett preppat spår!

Ska du dessutom gå på jaktprov med hunden får du dessutom inte ha stålkant så jag rekomenderar dig att köpa ett par utan!!!
 
Lätt och vara efterklok har nu skidor med stålkant.
Hemma vid kör jag med vanliga skidor, har enbart testat turskidorna i skoterspåret.

Som det har fungerat hittills är det inga problem att få han att springa där jag vill ha honom.
Sträckt lina framför mig och vid lugnare tempo vid sidan. Ledarskapet sitter nog.
Dock är en tur på fjällen lite längre och en olycka kan alltid hända.

Får prova mig fram, tänkte närmast prova med silvertejp i böjen upp mot spetsen.

jag förstog inte riktigt, har du hunden som draghund, på riktigt eller menar du att den springer framför i lina?

hursom helst kan du väl inte hålla på och köra på hunden, oavsett om du har vassa eller slöa kanter. skidspetsarna är väl illa nog som dom är ihop med klena små hundben?

det är väl bättre att rycka bort metallspetsen från en gammal stav och parera hunden med den tills den lärt sig att inte var direkt framför eller vid sidan av skidorna...
Jo nog försöker jag använda honom som draghund så han ligger och drar 2-3 meter framför, klart jag inte kör på honom hela tiden har inte lyckats hittills men olyckan kan alltid vara framme.
Att markera med stav tror jag inte på. Jag vill att hunden skall vara lugn och säker kring utrustningen, markerar gör jag med rösten.

/Jonas
 
Lätt och vara efterklok har nu skidor med stålkant.
Hemma vid kör jag med vanliga skidor, har enbart testat turskidorna i skoterspåret.
Synd (eller, "synd", du har säkert skitfina skidor!), men det är ganska enkelt att få tag på 3/4-kantade skidor såhär på vårkanten. Köpte själv ett par vallningsfria Åsnes igår för 350 spänn inkl frakt...

Hur är det att ha något styvt mellan sig och jycken, typ 1,5-2m elrör som man trär över draglinan, så att hunden automatiskt får motsvarande "säkerhetsavstånd". Jfr pulkaskaklar.
 
Slipa slött låter ju bara som ett sätt att orsaka mer skada. Köp skidor med 3/4 stålkant eller utan stålkant. Skidra försiktigt!

Nog tror jag att man utan problem kan runda av stålkanterna fram och bak så att dom blir minst lika ofarliga som en plastkant. Runda av med en fil och avsluta med fin smärgelduk så att alla smågrader efter filen försvinner. Är du osäker på resultatet prova på dig själv!
 
Har nu genomfört turen, utan några skador på hunden.
Provade silvertejp, det fungerade inte när snön blev hård. Skavdes av på några km.

Får fundera ut nya alternativ till nästa år, fila kanten eller en pulka mellan mig funderar jag på för tillfället.

/Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.