Erfarenhet av omnijore joring system ( dragsele till hund)

Jeg kjenner ikke denne modellen, men den så svært god ut. Det viktige er at du ikke kjøper den for stor, den skal passe nesten litt trangt over hodet på hunden. Da unngår du at forbena på hunden får gnagsår mot halsringen. På min hund (en godt pelset BC) må jeg lirke litt på begge sider for å få den av han, men det er da den er passe stor.

Hvilken hund har du?
Otto
 
Jag har en blandras siberian husky, samojed. Hon är mest lik en husky i utseende och storlek. Står och väljer mellan small eller medium. Har idag Ruffwears klövjeväska, i storlek M som jag tycker är bra. Hon är i storlek precis mellan S och M. Men gällande klövjeväskan kändes Small liten....
Har en sele sedan tidigare, blir kanske att ta med hunden till en affär som säljer selen istället för att köpa över nätet...
 
Jag kör på en nomesele från Björkis och är mycket nöjd med denna. Modellen påminner om den du länkar men har ett enklare utförande. Sitter på en 31 kg´s Golden Retriever och fungerar till mycket. Avsevärt mycket billigare än omnijore är den också.

Det finns alltid en risk för skav när det är kanter som går över varandra och på Björkis sele slipper jag detta. Sen får den som sagt gärna gå lite trögt över huvudet för att ge lagom tight passform när den väl sitter på plats.

Denna har jag:

http://www.jamihundsport.se/bjorkis-nomesele.html#
 
För

skidtolkning och pulkadrag har jag bra erfarenhet av en Nomesele. För cykelmotion tycker jag att det är mera prakiskt med en sele där dragpunkten är mera mitt på ryggen på vår Samojedhanhund "Totte".

Vilka användningsområden tänker du på?

Thure
 
skidtolkning och pulkadrag har jag bra erfarenhet av en Nomesele. För cykelmotion tycker jag att det är mera prakiskt med en sele där dragpunkten är mera mitt på ryggen på vår Samojedhanhund "Totte".

Vilka användningsområden tänker du på?

Thure

Ja, dels skidåkning, sedan när jag är ute och springer med min hund, vandrar ev. ( då bär hon oftast en klövjeväska iofs) och vid cykling.
Men tycker lite att omnijore selen är som en nomesele- eller vad tror ni? Man sätter ju dragrepet långt ner vid svansroten på den.
 

Bilagor

  • omnijore.jpg
    omnijore.jpg
    19.9 KB · Visningar: 1,698
Ja typen är som en nome. Jag tycker väl kanske personligen att den ser lite för "mycket" ut då det är just enkelheten hos nomeselen som lockade mig. Mer detaljer ger ett högre pris och det vill till att man använder sig av de extra finesserna för att det ska vara värt de extra riksdalerna.

Nomeselen saknar t ex allt vad spännen heter och det enda som i stort sett är någon slityta är den lilla snörstumpen för linan längst bak. Mjuk, behaglig och till synes väldigt bekväm. Springer, vandrar och spårar främst med min. Även skidor går utmärkt och även pulka med bromsande husse bakom går nog bra:)
 
Ja typen är som en nome. Jag tycker väl kanske personligen att den ser lite för "mycket" ut då det är just enkelheten hos nomeselen som lockade mig. Mer detaljer ger ett högre pris och det vill till att man använder sig av de extra finesserna för att det ska vara värt de extra riksdalerna.

Nomeselen saknar t ex allt vad spännen heter och det enda som i stort sett är någon slityta är den lilla snörstumpen för linan längst bak. Mjuk, behaglig och till synes väldigt bekväm. Springer, vandrar och spårar främst med min. Även skidor går utmärkt och även pulka med bromsande husse bakom går nog bra:)

Ja, priset kan verka mycket för den. Men då får man också tänka på att det ingår en lina, en rymlig midjeväska/bälte ( som du kan ha matsäck och vätska med ) som linan kopplas på.
Jag har en vanlig nomesele idag till min hund- med spännen för skanklar. Men tycker efter att ha sett bilder och varit och klämt lite på selen i butien så tycker jag att omnijore ser väldigt skön ut på hunden...
Men priset gör att jag inte köpt den nu- hade gärna sett ett pris under 1000- lappen.
 
Ju mindre spännen och knäppen desto bättre tycker jag, men det är ju som med allt, att det är alltid ett personligt val. Till min Lapphund så har jag en Norsk motsvarighet till Björkis, att det blev den var nog mest för att den var på rea. Men helt vanlig nomesele har vi alltid haft på våra hundar när vi spårat m.m.
Jag fick nån militärvariant till min tjänstehund som var en ställbar nomevariant med massa spännen och justeringsmöjligheter överallt, men varken jag eller min dåvarande hund gillade den.
 
Jag har inte reflekterat så jättemycket på spännena, kan ju vara en risk för skav med dessa. En del spännen på Ruffwears klövjeväska också, men den gillar jag. Hursom är omnijore- selen idagsläget för dyr för min del, så blir det en ny sele, så det nog inte förrän till nästa vinter...
Men bra att få kommentarer och andras synpunkter på selen..
 
Tvätta?

Nomselen är ju bara att kasta in i tvättmaskinen när den är skitig (för jag antar att du skall använda den) ruffwear varianten vet jag inte om jag skulle våga köra i tvättmaskinen!

Jag kör med Snowdog selar på hundarna och en BD Bod klättetersele på mig numera när jag skejtar...

Kör ruffwear klövjeväskor och de är bra, men jag är lite skeptisk till selen,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.