Skrota eller renovera?

Inlägg 1/5 p.g.a. sura regler om max tre bilder per inlägg!?

Hoj!

Har köpt hus och denna gamla relik låg på ladugårdsvinden, är det värt att lägga jobb på en renovering eller är det lika bra att köra den till tippen? Jag har bra ytor för ett sådant projekt men dåligt med tid, dock saknar jag kajak så det kanske är ett billigt sätt att komma igång?

Kajaken är 523 cm lång och 53 cm bred, skrovet tycks spripbyggt med kopparnitar och däcket "skin on frame". Skrov och däck har en gammal murken duk med mycket sprickor, skrovduken har även en rejäl reva.

Förvisso kan jag lugnt förvara den i något uthus till eventuell tid och nostalgilust uppenbarar sig...


Från sidan, notera träpaddeln på hitsidan.

Profil%20sida.jpg




Världens största skedda?

J%C3%A4tteskedda.jpg




Framifrån.

Profil%20f%C3%B6r.jpg
 
Del 3/5.

Kopparnitar (?) som håller ihop träskrovet.

Kopparnitar.jpg




Insida, för. Pedalställ och vattentäta skott var inte uppfunna ännu?

Insida%20f%C3%B6r.jpg




Insida, akter. Ett par trasiga "revben" men delarna tycks finnas kvar.

Insida%20akter.jpg
 
Del 5/5.

Bladets profil.

Paddelprofil.jpg




Paddeln är delbar men hylsan är spräckt, glappar en del.

Paddelskarv.jpg




Någon som vet vad det är för kajak? Kajaktyp? Årsmodell? Gissar på lite sportigare insjömodell...
 
Den äter ju inget hö. En bordad, nitad, dukklädd kajak som de byggdes hemma i stugorna när Sverige cyklade.
Med modernare dukar och sprutmålning blir det både lättare och tätare än det en gång var. Men före det gäller ju en smula finsnickeri.
Lägg den som den är under tak och gör det högprioritrade först.
 
Ser ut att vara en kul klenod du hittat där. Tycker den ser klart renoveringsvärdig ut. Tycker du om att bygga och fixa lite är det definitivt värt att köra projektet. Räkna med ett antal timmar och lite huvudbry (just det som är det roliga med att bygga själv).
Om du bara är ute efter en kajak, köp en plastbalja och sälj den gamla till någon som vill bygga. Lite synd att köra den på tippen.
 
Det där med tippen var bara för att provocera. Då skaffar jag en modern balja och renoverar eventuellt denna vid tillfälle.

Tack för tipsen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.