Svart eller vit kajak?

Hej!
Jag har byggt en vit kajak (stitch and glue - 4 mm plywood med glasfiberremsor i skarvar och epoxi) och aldrig upplevt att det blivit svettigt i kajaken. Det kan ju hänga ihop med att jag inte har några skott också.

Nu ska jag bygga en till, har nog blivit milt beroende. Jag tycker det är jättesnyggt med en helvit kajak, men funderar på att göra en svart denna gång - kan ju bli snyggt och stilrent med svarta luckor och så. Om jag bygger den med ungefär samma material och så - kommer den bli mycket varmare i sommarsolen tror ni? Eller är det marginellt?

/Danne
 
Svart

blir varmare om kajaken ligger solbelyst. Speciellt när kajaken ligger på land och inte kyls av vattnet. Påverkar matvaror som smör kött ost etc.

Personligen gillar jag vita kajaker och tror också att de syns relativt bra från snabbgående båtar.

En del gillar svarta kajaker, fyll gärna på i tråden med era erfarenheter.

Thure
 
Jo, jag blev överraskad av att flera klagade på att det var så varmt i kajakerna när vi var ute och paddlade - jag tyckte det var helt okej i min vita kajak (chokladen smäte inte ens). De 4 millimetrarna plywood kanske isolerar en aning också visserligen jämfört med enbart glasfiber, kanske ska hålla mig till vitt ändå ...
 
Jag målade min svart och vit. Det syns väl var jag knyckt målningsidèn ifrån?
 

Bilagor

  • 20111015   Paddelvända 011.jpg
    20111015 Paddelvända 011.jpg
    52.6 KB · Visningar: 1,403
Vitt, såklart!

Så vitt jag vet syns repor, ojämnheter och skavanker inte alls bra på vitt underlag. En blank svart yta är däremot väldigt avslöjande. Vitt håller uppe andrahandsvärdet och kräver mindre underhåll.
 
vitt är bara en grundfärg, som ska målas över med nåt roligare. nästan vad som helst är roligare än vitt. personligen vägrar jag paddla vita kajaker numera.
men i brist på fantasi kan man ju alltid ta vitt : )
vitt är fult, det är ljust och oskönt för ögonen, det blir skitigt hela tiden å man ser minsta lilla fläck, och det är genomtråkigt. å paddlar man i skitigt vatten så blir kajaken gulbeige.
tycker jag : )
 
Visst

ser vita båtar och kajaker lätt skitiga ut när de är just smutsiga.

Men varför är majoriteten av svenska fritidsplastbåtar just vita?
Ett svar är att de är hyfsat snygga efter flera decenniers användning. Titta på t ex röda och ej ommålade båtar efter den tiden.

Thure
 
Personligen gillar jag vita kajaker och tror också att de syns relativt bra från snabbgående båtar.


Thure

Intressant att ni tog upp aspekten att synas, Thure och Monica.
Jag är för tillfället inblandad i ett projekt i Sjöräddningssällskapet och jag kan säga att något som skepparna ser som en reell risk är att köra på någon.
Jag har inte de exakta citaten här, men det var ungefär "Och varför envisas dom med att ha kajaker i samma färger som havet? Nu har i alla fall några börjat använda såna där cykelflaggor"
En annan svarade då "Ja, det hjälper ju på dagen. Men de envisas ju med att vara ute i mörker också. Tänk om de kunde ha en radarreflektor där också"

Och det här är från skeppare som alltid har en navigatör bredvid den som kör och är långt mycket duktigare och bättre utbildade än genomsnitts-Svensson...

Sammanfattningsvis så syns man dåligt nog i kajak. Varför göra sig ännu mer osynlig?
Den svart-vita tycker jag va rätt fräck men lite rött på däcket så syns man bättre.

Och för att svara på TS fråga. Ja, det blir nog mycket varmare. Det är i alla fall min erfarenhet av segelbåtar i andra färger än vitt... Framför allt om däcket är mörkare.
 
Det kanske inte är så att vitt har så bra synlighet, från andra större båtar?

Själv var jag förvånad när jag insåg att en mer snabbpaddlande kompis' flytväst med ett stort vitt fält på syntes så bra på långt håll jämfört med en gulröd dito på samma avstånd, därav tänkte jag att detsamma gällde för kajakerna?
Kan såklart vara bara min åsikt, och i just de ljusförhållandena jag hade.

Inte fel att dra på lite reflextejp på kajak eller paddel kanske.
 
Det kanske inte är så att vitt har så bra synlighet, från andra större båtar?

Nu spekulerar jag egentligen bara... men jag tror att det lätt försvinner i bakgrunden om det går lite gäss. Men det är säkert mycket bättre än svart eller andra mörka färger.
Reflextejp på paddeln tippar jag på syns bra...
 
Har ingen direkt uppfattning om kajakfärgen...

...men den del som sitter högst och hela tiden är i rörelse är ju paddeln. Här borde tillverkare kunna tänka till och inte bara köra svart eller vitt tycker jag.

Jag har funderat på att slipa ned och måla om paddelbladen i någon lämplig självlysande färg just för att få större synlighet. Det har inte kommit längre än till färginköp ännu men jag leker med att ha paddelbladen i lite olika färger dvs rött (orange) och ljustgrönt. I teorin borde en observatör tom kunna avgöra min färdriktning på lite håll... ;-)

Vet inte om jag färgsätter min nya pagaj (trä) som jag nu håller på att olja in - främst pga att jag inte avser att lacka paddelbladen - något jag bedömer är ett krav om färgen skall sitta kvar. Men möjligen kan det bli nått när jag ger mig på reservpaddeln...

//Dag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.