Paddelreparation, eller varför man inte ska öva roll med flottör

Har idag övat räddning, kamrat, flottör och roll men sistnämda behärskar jag inte ännu, förrutom om jag får fuska och ha flottör på. Men då kommer jag runt på kraft och inte rätt teknik. Idag var jag så kraftfull att jag käckte paddelskaftet, det som jag bröt av var alu-röret i skarvhylsan. Kolfiberskafter ser oskadat ut.
Kan jag bara byta aluröret? Sitter det med smältlim så jag kan vämra loss aludelen inuti skaftet, med varmluftspistol?
Eller ska jag kapa skaftet nedanför aluresten? Möjligen hamnar då inte skarvhylsan axakt på mitten men det kan jag nog leva med
Var köper jag nytt alurör? Närmaste metalbutik eller finns det som reservdel hos kajakhandlare?
Eller komplett ny skarvhylsa?
Fäster man med samma smältlim som till rullskidholkarna eller ska det vara extra marin-tåligt lim
paddel.jpg
?


Känns synd att kassera en annars helt ok paddel så jag hoppas på tips om hur jag kan laga, åtminstone så det kan bli en reservpaddel.


Tacksam för tips framåt1

/Patrik
 
Vad är det för fabrikat på paddeln? Kanotcentrum i Göteborg är väldigt duktiga. Om du mäter innerdiameter på aluminiumröret kan du kanske trä in ett annat rör med motsvarande ytterdiameter i delen på paddeln o sen den avbrutna delen utanpå det o fästa allt med epoxilim.
 
Är det kanske ett sådant här jag ska köpa?

Paddeln är inte namnmärkt men köpt ihopa med min Tahe-kajak tidigt 2000tal, så om Tahe gör paddlar är det inte osannolikt att den kommer därifrån. Vet dock inte fabrikat på skarvhylsan.
Rörets ytterdiameter 26,9mm och längd cirka 20 cm.

Epoxylim: funkar lamineringsepoxy att limma fat röret med?
Jag använde ju det med viss framgång för att stänga uppfläkning i änden på paddelbladen, enligt tips i annan tråd.
Funkar denna att limma med?

Tror ni jag får bort aluröret inuti skaftet eller får jag kapa 5 cm för att få skaft utan alu inuti? Det är ungeför 5cm alurör kvar inuti ena skaftet.

/Patrik
 
Kan jag dra sönder paddeln genom att öva roll med flottör så vill jag inte ha den paddeln överhuvudtaget!
Inte heller som reservpaddel. Reservpaddeln ska vara minst lika stabilt som den normala paddeln. För är jag ute i förhållanden där min huvudpaddel går sönder, då vill jag inte ha en sämre reserv.
 
Har aldrig varit med om att skarvhylsan varit av ett annat material än själva skaftet. Låter inte helt optimalt.. Kan nog vara knepigt att få bort hylsan men prova lite försiktigt med värme. Lite värme löser ev smältlim, mer mjukar upp epoxi, för mycket sabbar allt.. :)
Finns det passande kolfiberrör så är det nog bättre. Limmas helst med lamineringsepoxi, smältlim har jag bara till paddelbladen.

/ Ulf
 
Kan jag dra sönder paddeln genom att öva roll med flottör så vill jag inte ha den paddeln överhuvudtaget!
Inte heller som reservpaddel. Reservpaddeln ska vara minst lika stabilt som den normala paddeln. För är jag ute i förhållanden där min huvudpaddel går sönder, då vill jag inte ha en sämre reserv.

Helt rätt att reserven ska vara minst lika tålig som ordinarie, men jag ser nog rollövning med flottör som ett extremfall, då jag hänger mina 90 kg i skaftet, har svårt att se att paddeltag, styrtag eller roll utan flottör skulle kunna ge den belastningen. Skulle jag ha en paddel för det så går nog skarvhyla och fast skaft i både glas- och kol-fiber bort. Skulle nog behövas ett tjock rent alu eller rostfritt skaft för att klara det och då blir vikten för hög för min smak. Min avvägning, måste inte delas av alla.

/Patrik, som kom på att jag knäckt ett annat skaft för många år sedan i samma manöver, dax att lära sig rolla ordentligt snart...
 
Har aldrig varit med om att skarvhylsan varit av ett annat material än själva skaftet. Låter inte helt optimalt.. Kan nog vara knepigt att få bort hylsan men prova lite försiktigt med värme. Lite värme löser ev smältlim, mer mjukar upp epoxi, för mycket sabbar allt.. :)
Finns det passande kolfiberrör så är det nog bättre. Limmas helst med lamineringsepoxi, smältlim har jag bara till paddelbladen.

/ Ulf

Tack för tips!

Provar att värma försiktigt och går det så går det. Annars får jag kapa 5 cm på längden och tror ett rör enligt tidigare länk blir nog vägen framåt, fäst med lamineringsepoxi. Mycket kajakslöjd i år :cool:

/Patrik
 
Om du är intresserad av kajakslöjd ska du bli reparationsansvarig på en kanotklubb med aktiv ungdoms- och tävlingssektion.. :)
 
Om du är intresserad av kajakslöjd ska du bli reparationsansvarig på en kanotklubb med aktiv ungdoms- och tävlingssektion.. :)

Vi har haft kurs i att laga utvändiga repor i klubben, just med uthyrnings- och klubbkajaker som objekt. De går mycket och hårt och därmed tacksamma patienter, vår matrialare som var lärare då, var med lagd åt det funktionella framför det estetiska finliret och jag är också inne på den vägen.

/Patrik
 
Den är sannolikt limmad med epoxy och det kan släppa med värme. Så det är tur att det var i alu som lätt kan värmas upp. Försök få värmen på aluröret, exempelvis med smallågigt gasskök eller liknande och sen vara redo med något du kan haka i längs bak och dra.

Jag har inte provat på paddel, men har lossat tånge från kniv på liknande sätt, de är också limmade med epoxy. Kolfiber är relativt värmetåligt men sen finns alltid risk att lim/färg etc som använts inte är det.

Får du inte loss hyllsan får du leta upp en skarvhylsa som passar i befintlig.
 
Kan vara svårt med öppen låga inne i paddelskaftet? Hårtork, varmluftspistol som blåser in ser säkrare ut.
Men jag har aldrig provat det heller. Epoxi mjuknar i värme i alla fall, så det kan ju fungera att värma loss. Kanske bara koka i vatten (jag såg en uppgift om att epoxi börjar mjukna (förstörs permanent?) vid 60 grader och uppåt.

För mig ser det snarare ut som ett utmattningsbrott, än av ren kraft som påfrestning enbart?
Om det glappar bara det minsta i skarven, eller inte går att dra åt fullt så har säkert metallen just där utsatts för de mikrorörelser som ger en utmattning. Det är nog mer sannolikt än att en tight koppling bryter tvärt av, Och kanske sand eller liknande "svarvat av" röret vid skruvrörelser i kopplingen dessutom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.