skrikande bromsar

Har införskaffat nya bromsar (AVID 5.0) och ett nytt bakhjul (ZAC 2000 tror jag det heter). Problemet är att den bakre bromsen skriker nagot oerhört. Gar knappt att använda utan hörselskydd... Har inga problem med den främre bromsen som sitter pa en gammal fälj. Har inte varit med om detta förut (alltsa att nya bromsar gnäller) Antar att det beror pa att bakfälgen är ny och len. Funderar pa om man skall ga lös med sandpapper pa fälgen eller om fälgen bara behöver bromsas in. Eller har nagon av er haft liknande problem och hittat en bättre lösning?

/Stefan
 
bromsklossarna!

Man brukar kunna bli av med bromstjut om man trixar med bromsklossarna. Prova att justera dom så att främre delen av klossarna tar lite innan den bakre, alltså lite "innåt fotat".
 
Gör som Anders skriver.
Bromsbeläggen ska "ploga" lite dvs ta in fram, ut bak ("toe in"). Beläggen kommer alltså slitas ojämnt, och kan vändas efter ett tag. Se också till att beläggen tar samtidigt och att fästskruvarna (mot ramen) är åtdragna.
Det hjälpte mig
Daniel
 
2 sätt

Hej!

Tjutande bromsar är väl ngt av det värsta som finns.
Börja med att justera toe innen o se om dt hjälper...sen finns det ju det lite mer drastiska sättet: Ta två bitar sandpapper o lägg mellan fälg o kloss rulla sedan cykel en 20 meter med lätt tryck på bromsen detta "putsar" av fälgarna lite lätt. (tänk på att inte använda för grovt sandpaper bara)
Detta tips läste jag för många år sedan i Mounatinbike Action o det har funkat för mig när jag hade problem med en gamal fälg. Har dock ej testat på ngn ny fälg, men det kanske funkar då med som det ruggar upp ytan lite grann!
 
Bromsskrik.

Anders tips är helt sant! Pröva det. Ta inte illa upp, men jag måste nog säga att slipa fälgarna är lite väl radikalt.Man vill ju inte slita ut dem i förtid. Däremot kan man använda scotchbrite på fälgbanan,se bara till att fälgen är ren från grus innan du putsar. När man sedan kört ett tag på sina bromsar så får man en fälghinna på dem (man ser att det glänser om gummit). Då går det alldeles utmärkt att fila bort detta med en helt vanlig fil. På det sättet så bibehåller man bromskapaciteten bättre. Lycka till!
 
Se det som något positivt !

Jag har samma problem med mina ganska nya XT-bromsar. Det ær frambromsen som skriker och det går inte gøra ett dugg æt saken. Toe in, tvætta klossar och fælgar och till och med slipa fælgkanterna har inte hjælp mig med skrikproblemet.

Dæremot har jag kommit på att det ær ganska bra att ha det dær skriket. Då stigarna i skogen ær populæra før fler æn oss mouintainbajkare så behøver jag ganska ofta anonsera min nærvaro. Før att få folk uppmærksamma på att jag kommer och gærna vill førbi behøvs ett oljud av något slag.

Ringklocka eller tuta kænns inte riktigt rætt dær i leran bland træden. Tænk om kompisarna skulle se det (Det skulle i så fall vara en sådan dær tut-krokodil før att den ær så otroligt ful). Vissla skulle gå men før det mesta har jag fullt upp med att hålla tungan rætt i munnen. Då kan jag lova att en lagom skrikande fram- eller bakbroms fungerar alldeles utmærkt før att tillkalla uppmærksamheten. Låt det skrika lite då och då så vet vandrare, løpare, ryttare osv att du ær på væg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.