Skrikande skivbromsar!

Har en Scott Scale 40 med hydraliska skivbromsar är mkt nöjd med den förrutom att det "skriker" så j-a mkt när jag bromsar! Har varit så från 1:a början! Har försökt "tvätta" skivorna med kem.ren aceton! Har även försökt bromsa bort det! Min tidigare Kona var helt tyst!
Nån som har en lösning på eländet?
Hoppas det ;)

/Janne
 
Har du justerat

vinklingen och justeringen i sidled av av bromsoket? Låter det lika mycket om fram och bakhjul?

Byte av belägg kan hjälpa (olika material lär gnissla olika mycket).

Thure
 
vinklingen och justeringen i sidled av av bromsoket? Låter det lika mycket om fram och bakhjul?

Byte av belägg kan hjälpa (olika material lär gnissla olika mycket).

Thure

Ja det låter lika mkt om både fram å bak bromsarna! Har ju justerat in oken perfekt = hjulen snurrar mkt lätt vilket dom inte gjorde från början! Men oljudet kvar:(
Har ju fri sevice så jag kan lämna in den men vill försöka lösa det "själv" först!
På mc å bil kan man ju lägga lite kopparpasta på baksidan bromsklossen kanske kan testa det även här?

/Janne
 
Är beläggen

snett slitna?

I så fall kanske det lönar sig att byta även om de nya beläggen är av samma material. Föreslår att du läser på tillverkarens hemsida hur du servar bromsarna. Kopparpasta i det här cykelsammanhanget vet jag inget om.

Thure
 
Antar att du kollat så bromsbeläggen inte ur utslitna. Om de är regn ute och skivor och belägg blir blöta tycker jag att bromsarna nästan alltid skriker. Annars kan du kolla på Happymtb.org. Där kan du säkert få fler förklaringar där.
 
Antar att du kollat så bromsbeläggen inte ur utslitna. Om de är regn ute och skivor och belägg blir blöta tycker jag att bromsarna nästan alltid skriker. Annars kan du kolla på Happymtb.org. Där kan du säkert få fler förklaringar där.

Nej dom är inte utslitna(eller snedslitna) å bromsarna har "skrikit" från start! Det konstiga är att när det är blött då är dom helt tysta!

/Janne
 
Jag har hört en del som värmt belagen (hålla med tång och elda med tändare under) för att ev fukt och annat ska förångast eller något sånt och på de sättet ta bättre och få belag med fräscht material i. Jag har aldrig prövat och har ingen anning om de funkar eller riktigt varför man skulle göra så. Vet inte om de kan hjälpa men spontant tror jag inte de eftersom belagen borde ha varit fräscha när dom var nya. En del bromsar skriker lättare än andra oxå. Men som sagt kolla på happymtb finns många duktiga gör de självare där som kanske ha ett bra svar.
 
Jag har hört en del som värmt belagen (hålla med tång och elda med tändare under) för att ev fukt och annat ska förångast eller något sånt och på de sättet ta bättre och få belag med fräscht material i. Jag har aldrig prövat och har ingen anning om de funkar eller riktigt varför man skulle göra så. Vet inte om de kan hjälpa men spontant tror jag inte de eftersom belagen borde ha varit fräscha när dom var nya. En del bromsar skriker lättare än andra oxå. Men som sagt kolla på happymtb finns många duktiga gör de självare där som kanske ha ett bra svar.

Ja man tycker ju att belagen ska vara ok från början, då helt nya!
Har nu gjort ett inlägg på happymtb få se vad "proffsen" har för tips ;)

/Janne
 
Tack för era tips!
Fick oxå tips på Happymtb å efter läsning där gjorde jag en ordentligare/riktigare inställning av bromsoken å ta mig f-n efter en kort provtur på parkering var den helt tyst,för 1:ggr ;)
Ska upp tidigt imorgonbitti å testa runt Skatås!

/Janne
 
Japp det blev skitbra!
Lossade alltså samtliga bultar som håller bromsoket! Höll bromshandtaget hårt intryck å drog sen växelvis åt bultarna! Dom var alltså feljusterade från 1:a början!
Men nu helt tyst tack å lov ;)

/Janne
 
skit på belägg

Har en Scott Scale 40 med hydraliska skivbromsar är mkt nöjd med den förrutom att det "skriker" så j-a mkt när jag bromsar! Har varit så från 1:a början! Har försökt "tvätta" skivorna med kem.ren aceton! Har även försökt bromsa bort det! Min tidigare Kona var helt tyst!
Nån som har en lösning på eländet?
Hoppas det ;)

/Janne

Även om problemet är löst så kommer det lite mer info om annat:

Ibland så beror skrikande bromsar på att det har kommit skit på beläggen. Om denna skit är bromsvätska så är det bara till att byta belägg, då det sugs upp och sitter där.

Shimano har bland andra haft problem med detta fenomen, att olja funnits kvar på beläggen efter att de luftats på fabrik. Detta har då resulterat i att bromsarna skrek när de var nya, när de bör ha slutat och de som gick till sin cykelhandlare där cykeln var inhandlad fick bekäggen utbytta utan extra kostnad då det gick på garantin.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.