Skrikande bromsar

Hej på er

Jag har fått problem med mina V-bromsar, typ XT (-99). När jag bytte till nya bromsbelägg, så har bromsarna på framgaffeln (SID XC -01) börjat skrika. Jag har provat "allt" för att bli kvitt detta tjutande:
-Shimanos XTR-belägg
-Richeys röda belägg
-Skruvat och fixat med toe-in
-Rengjort fälgen (Mavic, ej Ceramic) med både sprit och avfettning och rengöringsmedel
-Monterat, och monterat av, brakebooster

Men jag har kanske inte provat "allt", trots allt. Har ni där ute några kluriga tips eller erfarenheter av tjutande bromsar.

//Kalle
 
bromsjävel

Jag har haft vad som verkar vara exakt samma problem med exakt samma produkt, felet på mina var att det blev glapp i paralellogrammet. Reservhylsor, brickor eller dylikt finns tydligen inte att köpa utan man får helt enkelt byta ut bromsjäveln.
 
Har haft samma problem. Man behöver knappast nån ringklocka för att varna sina medtrafikanter. Dra till lite i frambromsen och de mest lomhörda vänder som och stirrar...

Har XT -99 och har endast haft XT-belägg.

Bytte till keramisk yta på fälgen (X517) och till Shimanos belägg för såna fälgar. Missljudet är inte helt borta, men betydligt mindre.

/Håkan
 
Som sagt: Bromsjävel

Har även jag en XT 99:a som skricker som en stucken gris när man bromsar. Har försökt med rengöring av fälgen, bromsbelägget, toe-in och allt annat man kan komma på. Dock utan resultat.
Funderade ett tag på om det var min gaffel, en judy xc som var vek, eller om ekrarna i framhjulet som är för dåligt spända. Men det där med parallellogramet kan ju vara en orsak.
Det är inget man mecka själv?
 
Svinto på fälgen

Jag brukar använda Svinto på fälgen. Min erfarenhet är att det gör fälgen blank, förbättrar bromsförmågan och gör bromsarna tysta.

Jag har en Deore V-broms fram på min långfärdshoj. Bak är det en skivbroms.
 
Re: Som sagt: Bromsjävel

echo6; sa:
Har även jag en XT 99:a som skricker som en stucken gris när man bromsar. Har försökt med rengöring av fälgen, bromsbelägget, toe-in och allt annat man kan komma på. Dock utan resultat.
Funderade ett tag på om det var min gaffel, en judy xc som var vek, eller om ekrarna i framhjulet som är för dåligt spända.
Känner igen det där. Hade ett tag ett förstärkande ok ditmonterat på gaffeln. Naturligtvis utan förbättring.

/Håkan
 
Hehe...

Kan inte låta bli att skriva en liten anekdot..
Jag känner till en person som oljade bromsklossarna så att det inte skulle tjuta så förskräckligt. ;)
 
Känner igen mig

Har heller ingen bra lösning. Jag kan bara konstatera att min frambroms (XT-V -99) också framkallar de mest hårresande ljud. Det blir resonans i ramen så att det låter som, tja inte en stucken gris utan mer som flyglarmet eller en trumpetande elefant. Ibland skulle jag behöva hörselskydd när jag bromsar som värst.

Får testa med svinto och stålborste.

Peter
 
Har för mig att det finns reservdelar till några linearpull Shimano v-bromsar.. Kanske var till XTR dock? Minnet sviker..
 
Krita

Läste av en händelse en notis i Juli numret av MBA att krita kan ta bort oljudet. Ska vara vit krita typ den som finns i skolorna.

Ska tydligen funka bra på sadelstolpar som glider ner också.

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.