Skredstång

  • Trådstartare per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)
  • Start datum

per.brune@hem-pc.bip.net (Per Brune)

Gäst
Isarna och skogen är förorenade med nått vitt som kommit från ovan.
Tänkte försöka göra mig en skredstång och hasa på nederbörden. Vilken typ av skida använder man lämpligast, tävlingsskida, turskida, fjällskida eller barnskida?
Hur lång bör skidan vara ?
Vilken typ av bindning använder man så den passar för bägge skorna ?


Per Brune
 

clas.florgard@lpul.slu.se (Clas Florgård)

Gäst
Tips för skatingskor

Om du har bindning för skatingskor: se inlägg nr 141:3!


/Clas F.
 

t.peters@delta.telenordia.se (Torbjörn Peters)

Gäst
Många har förvandlat en kort Fischer Europa 99 till skredstång. Detta är (var?)en låg fjällturskida med stålkant och måttligt spann. Belaget skall vara av den släta typen. Valla för glid!


En enkel styrning för främre delen av skon (typ rottefälla utan klämbygel) med ett band över brukar fungera för enkelt fotbyte. Styrningen skall vara symmetrisk för att passa vä och hö. Passformen får ej vara för tät eftersom hälen måste hamna mitt på skidan. Tillfogas bör att stavarna ej får vara korta. En upprätt spark/glidställning är mest vilsam. Jobbigt i början så räkna med en längre lärotid för att hitta flytet.


En skredstång kan även kombineras med skridsko på "sparkfoten". Det gäller att använda sin fantasi för att hitta optimalt färdsätt vid ett givet isförhållande.


Lycka till
 

per.brune@hem-pb.bip.net (Per Brune)

Gäst
Tack, fyndat

Fick tag på ett par Fischer Europa 99, 195 cm med kabelbindning för 40 (fyrtio) kronor loppis. Snön på östra Mälaren (Galten) har smält så jag har lagt skredstången på is (rätt vitsigt eller hur ?) just nu.


Per Brune
 
Hur ser en bra skedstångbingning ut

Min första konstruktion av ”bindning” blev inte så bra då jag aldrig sett en skredstång annat än på dåliga bilder. Jag tänker nu göra ett nytt försök att göra en ”bindning”. Är det någon som har bilder eller ritning på en bindning till skedestång ?. Jag har pjäxor med NN75.

http://www.redigera.nu/skrinnare har man lovat skisser i ett par år, men det verkar gå lika långsamt som med min konstruktion :cool:

Per Brune
 
Lappbindning

Grunden är en så kallad lappbingning - gammal skidbindning - en rem över framfoten, gärna stabiliserad av en "klyka". Klykan kan lätt göras av bockad aluminium. Bindningen bör dels vara symetrisk, så att man kan skifta mellan höger och vänster ben, dels lätt att sparka av, för att kunna frigöra skidan om man skulle plurra. Rotefella och SNS-bindningar m.fl. är därför mindre lämpliga.

För at minska risken för att foten halkar omkring, kan man sätta friktionstejp (antihalk) under hälen.

Fiffigt är att se till att skredstång med bindning flyter.

/ Johan
 
Varför

Jag har provat skredstång en gång (rundade Lacka söder om Trosa för några år sedan). Kändes bara fånigt och jobbigt. Om någon lyckas tala om varför man ska åka skredstång när det finns lätta fina skidor kanske jag kommer att försöka igen...
 
Re: Varför

Anders.Appelqvist; sa:
Jag har provat skredstång en gång (rundade Lacka söder om Trosa för några år sedan). Kändes bara fånigt och jobbigt. Om någon lyckas tala om varför man ska åka skredstång när det finns lätta fina skidor kanske jag kommer att försöka igen...

Mycket is att åka på, små (men kanske många) snöpartier att ta sig över => skredstång

Mycket snö att åka på, mindre ispartier att snurra runt på eller att man återvänder till samma plats => lätta skidor

Ett par korta lätta skateskidor som väger som en skredstång och om man ändå har SNS/NNN bindning => skateskidor

Hemkörd glappbindning eller fasthäl och en känsla för svensk skärgårdstradition => skredstång

-Palle

[Ändrat av Palle_Z 2005-02-15 kl 08:48]
 
Re: Varför

Anders.Appelqvist; sa:
Kändes bara fånigt och jobbigt. Om någon lyckas tala om varför man ska åka skredstång när det finns lätta fina skidor kanske jag kommer att försöka igen...

För det första är det inte lätt att få in en avslappnad och effektiv teknik med skredstången, precis som det är svårt att åka skridskor i början.

Skredstången kommer inte heller till sin rätt på platta snötäckta isar, utan när terrängen blir besvärligare. Packis, vallar, drevor osv.

Vi skredade länge genom ett bälte av svår is
18.jpg


Tillslut kom vi ut till nyisen!
20.jpg


Exempel på lämplig is att forcera med skredstång:
pic_9691_orig.jpg
 
Re: Varför

Anders.Appelqvist; sa:
Jag har provat skredstång en gång (rundade Lacka söder om Trosa för några år sedan). Kändes bara fånigt och jobbigt. Om någon lyckas tala om varför man ska åka skredstång när det finns lätta fina skidor kanske jag kommer att försöka igen...

Personligen är jag bara mest nyfiken att prova. Och nu när jag har mina ”40 kronors skidor” stående i källaren och all is snöat över, så tänkte jag att ”skredstångåkning” är ett bra sätt att träna konditionen.

Per Brune
 
NN 75 vandringskänga etc

Håller inte helt med Bo angående packis och skredning. Det går ofta minst lika bra eller dåligt att åka skidor eller gå i packis som att åka skridskor eller skreda.

När skredstången började användas av många skrinnare på 80-talet fanns det inte löshälbindingar för skridskor och Salomons SNS system användes inte av skridskoåkare. Men det fanns redan då de som föredrog ett par lätta skatingskidor framför skredstång.

Då jag nu gått över till SNS-skor och bindningar även vid skärgårdsturer så har jag pensionerat mina skredstänger.

De som kör med lappbinding på skridsko kan naturligtvis ha lappbinding på två lätta skatingskidor eller på en skredstång. På mina skredstänger har jag satt en gummicord på klykan bak för att jag inte skall tappa skrëdstången när jag lyfter den för att ändra rikning t ex i packis. Gummikorden fjädrar till och lägger sig ovanpå klacken. Med en kloss t ex av kork en dm bakom bindninen underlättas bytet av fot i farten. Också bra med halkskyddstejp ovanpå klossen samt på ovansidan av skidan framför bindningen.

Det är viktigt att lätt kunna byta stödfot när man skredar för det blir statisk belastning och man måste växla fot ofta. Så lappbindingen skall inte sitta lika fast på en skredstång som på en skridsko.

När jag tänker på skredstång blir jag nostalgisk och minns häftiga turer vi gjorde på 80-talet.

Ack ja.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benji Fördel med skredstång? Långfärdskridsko 3
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.