Fördel med skredstång?

Denna vinter har det på många håll skidats och gåtts mycket ut på isarna innan de åkbara områden har nåtts.

Det man inte hört så mycket om är framfarten med skredstång denna vinter. Varför/varför inte?

Är nyfiken på hur det fungerar att ta sig fram med skredstång. Vad är skredstångens fördelar och nackdelar om man jämför med vanliga skidor?

/Benjamin
 
En fördel är uppenbar - bara en skida att släpa på om man inte kan 'parkera' grejorna där isen börjar. Själv har jag åkt med skredstång på ryggen utefter Bohusläns kust i två dagar 1986 fullkomligt i onödan.

Det är inte alla som behärskar skredtekniken tillräckligt bra för att den skall vara riktigt vägvinnande och njutbar. Skredkungen par preferance var Lasse Lison som också var den som introducerade den moderna skredningen. Man måste ha balans nog för att kunna glida långa stycken på en skida under det att den skidlösa foten pendlar först bakåt och därefter framåt. Inte så lätt som det låter. Dessutom får inte snötäcket vara för löst och ojämnt lagt.
T
PS. Lasse kunde t.o.m. byta sparkfot i farten!
 
Den

stora fördelen med medhavda skidor eller skredstång är på stöpisar som mjuknar på dagen. Då kan man ibland färdas miltals där skridskoåkning inte är möjlig. Med dagens lätta skidor samt bra bindingar skor och skidskaktingteknik är fördelen med skredstång mindre än den var på 1980-talet då NN 75 mm skor och bindningar var normen.

Thure
 
Bra konditionsträning

Jag gjorde en skredstång för några år sedan då jag råkade ”hitta” ett par lämpliga skidor väldigt billigt på en loppis.

När jag provåkte så var jag rejält trött efter bara några 100 meter. Visserligen hade jag bristande teknik men det blev bra konditionsträning (hög puls).

Den ultimata konditionsträningen som vädret är nu?

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
Skredstång Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.