SKJUT MIG DENNA DAG.. DENNA LJUSA DAG!!!

jag har varit ute idag. i ett område utanför arjeplog. snön låg i ett par decimeter... och granarna var täckta av skön snö...

MEN JAG HAR ETT PROBLEM!!!!

vad jag än gör å vrider på så blir det inte bra med
slutare å bländaren..

jag struntade i stativ denna dag!. tyckte att med det ljus som finns ska det inte behövas stativ!!

men vad jag än gjorde så kunde jag inte ha kort slutartid med stort skärpedjup..

fick hela tiden köra på bländare 5 eller mindre bara för att slutartiden skulle hålla sig inom en kort slutartid... runt 1/60 helst...

skippade till å med polfiltret för att kuna öka skärpedjupet.. men det gav inte så mycket ändå!!!

är det mitt objektiv som är kasst tro?
jag har en tokina med 28-710... det kanske är
kasst?!

jag behöver i alla fall gå en fotokurs till
nästa är..!!!

men jag fattar inte hur det kunde bli som det blev.
ljust landskap men värdelöst ändå..

kan någon peka på felet ?

/ martin
 
Fotografins otroliga värld.

Hej.
När man fotograferar i snö landskap så överexponerar ljusmätaren ca 2 bländasteg .
Ett alternativ är att mäta ljuset i handen som reflekterar vad man kallar medelgrått eller köpa en gråskiva.
Det finns säkert någon som vet bättre på http://www.fotosidan.se
Lycka till.
 
Manuellt exponeringsjustering

Många kameror har möjligheten att först nyttja ljusmätningen och kamerans exponeringsval och sedan manuellt justera exponeringsinställningarna halvsteg, upp eller ner. Beroende på hur bra din ljusmätningsfunktion är, om du använder spotmätning etc kan du prova dig fram med att justera exponeringsstegen, kanske ett steg i ljus fjällmiljö. Kan inte ge några exakta svar, bäst är att plåta en rulle och testa.

/Micke
 
Bländare och slutartid

Bländare och slutartid går ju hand i hand.
Vill du ha stort skärpedjup (liten bländare, stort bländartal) får du ta till längre exp.tid jämfört med stor bländaröppning (litet bländartal).

/mangas
 
Om jag förstår ditt problem rätt så tycker du att du får för litet skärpedjup och för lång slutartid.
Förklaringen är enkel - det är helt enkelt för lite ljus ute den här årstiden! Är det dessutom snö ute så tror kameran att det är ljusare än vad det är och resultatet blir en underexponerad bild.
Att göra:
Använda stativ. Skall man dessutom ta med tele så är det bara att glömma att ta på frihand.
Använd känsligare film om du vill ha kortare tid.
Överexponera ett till två steg, annars kommer den vita snön att bli grådaskig. Eller exponera mot ett gråkort.

Till "jonta": underexponerar menar du väl?

/Magnus
 
Re: Medelgrått

johankse; sa:
Har man alltid inne i sin halvskuggade hand. Mät mot den, lås inställningen eller kör manuellt, det senare funkar alltid.

Lycka till

Johan K

Jag tror att du har missförstått något Johan. ;-) Meningen med att mäta infallande ljus är att mäta det infallande ljuset, inte "halvskugga"!!! Vill man ha rätt exponering på de delar av bilden som ligger i "halvskugga" ska man mäta i "halvskugga", inte annars! (Dessutom har man inte riktigt medelgrått i handen, utan 2/3 steg ljusare, vilket ger 2/3 steg underexponering. Petigt petigt.)

Håller med meklund, det är mörkt ute nu. Det är heller inget fel på objektivet, det blir lika mörkt med alla objektiv på bländare 4. Var inte rädd att gå under 1/60 sekund. Det går att ta bilder på frihand på ganska långa tider, i allafall upp till 1/15 om man är tränad. Ta stöd mot ett träd eller sätt dig på rumpan och sätt armbågarna på knäna.

Så här gör du för att mäta infallande ljus:

Kör kameran på manuell exponering. Sträck ut handen så att den är belyst med samma ljus som landskapet, dvs sol om landskapet är soligt och skugga om du vill ha rätt exponering i skuggiga partier. Rikta kameran mot handflatan och ställ in ljuset. Klart!

(Alternativt kan du göra som johanske föreslog och köra kameran på automatik, sikta mot handen och låsa exponeringsvärdet.)

Om man är petig:
Detta (ovan) är det enklaste och billigste sättet att mäta infallande ljus. För att få samma resultat som med gråkort eller en mätare för infallande ljus ska man egentligen "ljusa upp" bilden (längre tid eller större bländaröppning) två tredjedels steg när man använder handflatan.

Fler tumregler:
Med neg. svartvit film bör man exponera efter de skuggiga partierna, diafilm efter de ljusa (soliga) partierna. Negativ färgfilm bör ligga någonstans däremellan, men Jag tycker det blir bäst om man exponerar efter de soliga delarna av bilden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.