Skidtur i svenska fjällvärlden

Hej!

Har inte tidigare i Sverige dragit runt på skidor annat än till och från liften i Åre så därför behöver jag lite hjälp. Var går en lämplig veckotur, Sarek, Sylarna, Grövelsjön? Jag vet inte för jag har inte koll. Det jag vill är att skida någon käck rundtur, kunna slå upp ett basläger nån dag för att bara göra en topptur eller två med stighudar. Från toppen och ner tar mig efter mottot att "hellre ner hel än snyggt" dvs det viktiga är inte nerförsåkningen utan utsikten från toppen, tja helst skall ju då nerfarten bestå av en lagom sluttande två kilometer bred backe där jag kan träna på mina ickeexisterande telemarkssvängar ovanpå mina 210 cm långa tändstickor till Åsnes Sondre. Jag vill även ha ett väder på -10, solsken och perfekt före. Var hittar jag detta?

Jag har varit på Svalbard i två vintrar tidigare så själva vinterexcercisen kan jag, utan det jag vill veta är var man skall sätta ner sina stavar i den svenska snön för nu börjar de 8 plusgraderna och duggregnet ta kål på mig här i Göteborg så lite planering inför vintern kanske kan liva upp mig.

Med hopp om bra svar :)

/Martin
 
Abisko Tjåmahus!

Gav mig ut första gången vintertid för två år sedan, med en polare och devisen "hellre snyggt än säkert..."

Skämt o sidå:
Platsen var Abisko pga av den fina tillgängligheten med tåget samt närheten till säkehet utifall det skulle bli kallt eller extremt dåligt väder.

Runt Tjåmahus finns en del fina och enkla toppar kring 1600-1700 meter att bestiga (Tjåmahus lite svårare om den tas från fel håll)... avsluta med pilsner i bastun samt ett skrovmål på Abisko STF-fjällhotell innan ni tar tåget tillbaka till storstan.

MVH
Jmlove

PS Lite bilder och "reportage" finner du på min hemsida under Friluftsliv. Segt? Beror på "providern" tror jag!??
 
Storulvån-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån

Detta är en trvlig rundtur tycker jag.
Det mesta finns på denna turen. Bilparkering finns vid Storulvån, ganska säkert...beror lite på snömängden. Har man otur så snöar man in.
Mvh Claes H
 
Sveriges sydligaste "riktiga" fjäll, Jämtlandsfjällen, är inte så tokiga heller, ifall man inte vill tillbringa ett dygn på tåg eller i bilen.

En personlig favorit är Vålådalen, som erbjuder många möjligheter till kortare och längre rundturer, både i skog och på kalfjället. Ottfjället är ett fint topptursfjäll på bekvämt avstånd från bastu och pilsner. Vill man göra en lite längre tur finns möjigheten att gå upp genom Stensdalen via Gåsenstugorna bort till Sylarna. Att det vanligtvis inte är lika överbefolkat som stråket från Handöl upp mot Sylarna ibland kan bli är ytterligare en fördel.

Lycka till med planeringen!
/magnus
 
Jämtlandsfjällen

En vintertur i Jämtlandsfjällen är aldrig fel. Man kan utgå norrifrån typ Storulvån men man kan också utgå från Ljungdalen i söder. Det finns många fina stugor som Sylarna, Helags, Gåsen, Fältjägaren etc. i området så det är bara att fundera på hur långt man vill åka och hur många dagar man vill vara ute. En sak att fundera på är skotrar. I vissa områden råder skoterförbud. Man får en större vildmarkskänsla om man väljer leder där det råder skoterförbud, men då kan man inte heller räkna med att det är spårat. Om du åker kommunalt kan man åka tåg till Storulvån eller Enafors och sedan ta sig hem från Ljungdalen med buss och tåg. Man passerar då Snasnahögarna som är ett utmärk område att åka lite utför i. Det var lite allmänna synpunkter. Vill du ha lite mer konkreta råd kan du alltid höra av dej. (john@savelid.se)

Lycka till
John
 
Kebnekaise/Sarek

är de områden jag varit i. De faller väl inte riktigt in i kategorien -10 och suveränt före, men är vildare och tilltalar därför mig. Vi får hoppas att någon av Utsidans medlemmar som bor däruppe ger mer detaljerade tips än jag.

Temperaturen kan vara allt mellan ett par plus och en bra bit under -30 i påsktid. Då det är så lite som hindrar vinden, så påverkar den föret. Så försök ha ett par dagars reserv (dvs snarare 1,5 veckor än 1).

Sarek är ökänt för dåligt väder, även om jag hade solsken. Och tycker man det är lite folk på sommaren är det inget mot vad det är på vintern. Det dröjde 8 dagar innan jag såg någon att prata med. Detta, i kombination med avsaknaden av stugor, innebär att man är mycket utsatt om något går snett.

Skriv hemskt gärna en blänkare om Svalbard! Gärna lämpliga tider för besök, klimat, isbjörn osv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.