vilken omrade är bäst för skidtur?

Tänkte göra en 10 daggars skidtur i sverige. Kan ni rekomendera vart skulle jag aka?
Det skulle vara lätt att komma dit med tag/buss.
MVh
Rain
 
En lämplig utgångspunkt skulle isåfall var Grövelsjön. Det går buss ända fram till dörren på fjällstationen och sedan är det bara att fortsätta kungsleden norrut. Mellan Stockhlom och Grövelsjön krävs det bara ett byte i Mora. Någon lämplig avslutning vet jag dock inte, men det är bara att kika på kartan.
 
Åk tåg till Storlien. Skida söderut via Sylarna-Helags -Fältjägarstugan till Ramundberget alt. ända över till Fjällnäs.
Finns nog tid till lite avstickare också.
Därifrån direktbuss (Härjedalingen) till Hufvudstaden (om du nu ska dit?)

Från Grövelsjön kan du också landa i Fjällnäs alt. Ramundberget.

http://www.harjedalingen.se

/BAX
 
Sarek? Mera frågor!

Tåg till Norrland och sedan buss till Ritsem..?

Därifrån ta sikte mot Aktsestugorna och sedan genom Sarek... ankomst Saltolouktastugorna eller Kvikkjokk beroende på hur tur man har med vädret och hur snabbt man orkar eller kan skida.

Funderar på något liknande men har inte kommit längre än så här i planeringen...?

Någon som gjort liknande tur?
I April/Påsk? För tidigt på säsongen?
Finns eventuella skoterspår att glida på?

Visst torde man ha vinden i ryggen?
Funderar på att ta med mig en lättviktskite... ;-)
[Ändrat av jmlove 2002-12-19 kl 13:34]
 
Funäsdalen

Jag kan verkligen rekomendra Funäsdalen... Massor med leder och massor med transitspår och vanliga spår man kan ut gå ifrån...

Jag har varit där i 8-9 år i stäck över nyår oc h jag har inte på långa vägar gjort alla turer!!

/Gustaf
 
Specificera mer

Franz321; sa:
Tänkte göra en 10 daggars skidtur i sverige. Kan ni rekomendera vart skulle jag aka?
Det skulle vara lätt att komma dit med tag/buss.
MVh
Rain
Av svaren att döma har folk uppfattat din fråga väldigt olika. Därför borde du specificera bättre. Vill Du stanna på samma ställe i 10 dagar? Vill du gå mellan stugor där man kan övernatta?, eller vill du ge dig in i Sarek, där det inte finns någon hjälp att tillgå? Du måste bo i tält där. Efter det är det lättare att komma med förslag.
\C
 
Sarek later bra. Jag vill inte göra nagon tur mellan stugorna, jag vill bo i tält.
Sylarna passar inte- där var jag redan i hösten.
jag aker färjan fran Estalnd till Sthlm. om jag vill göra en tur i Sarek vart skulle jag aka med tag? Det är väl Tagkompaniet som aker dit? Var skulle jag sluta?

Tack för hjälpen.
Rain
 
Isskidning

Varför inte prova på en isskidnig ? Om det blir en "riktig" vinter är en tur från Åland till fasta Finland ett alternativ. Färja till Eckerö från Grisslehamn och man kan starta direkt från hamnen norrut via Finbo, Sälskär(stuga för övernattning), Gamlan, Saggö, Väderskär (stuga). Där spelades för övrigt filmen om Stormskär-Maja in, Yxskär, Porsskär. Söderut till Brändö där butik finns och sedan till Iniö och norrut där man kommer över faret via en bro som drages över. Sen kan man taga buss till Åbo och färja i retur. Gjorde själv 80% av turen för ett par år sedan tills tältet brann upp....
 
Nikkaloukta (Kebnekaise) bast enklast!

Ta taget eller flyget till Kiruna byt dar till buss, 60 min till Nikkaloukta. Darifran kan du gå norrut till Abisko / Narvik eller soderut till Sarek/Kvikkjokk og ta buss darifran. Omradet er det mest alpina i Sverige.
 
padjelanta

Som vissa skrivit tidigare så är turer i sarek en otrolig upplevelse, en klassiker är väl att åka från ritsem, via baksidan på akka, in i routhesvagge och rapadalen och till aktse där man hoppar på kungsleden vidare till Kvikkjokk, skulle väl kunna tänka mig lämpligt på 10 dagar. Den turen är väldigt vacker och man rör sig i relativt lavinsäkra områden då man hela tiden åker i breda dalgångar.
Men en tur jag skulle vilja rekommendera är padjelantaleden, vintertid är det ingen markerad led och det är även skoterförbud så man får vara relativt ensam, skidåkarmässigt är det den härligaste turen jag gjort i den svenska fjällvärlden, det är inte så mycket branta partier utan relativt flackt och pulkavänligt. Nackdelen är väl att det alltid tycks blåsa friskt där. En annan fördel är väl att trots att man bor i tält så finns det tillgång till stugor hela vägen ner till kvikkjokk. En höjdare längs turen är tarradalen som är grymt vacker, enda nackdelen, här börjar skotrarna snurra rätt så friskt.
vart du än åker, ha en trevlig tur.
/andreas.
 
Tåg och buss...

Om du vill ta dig till Kvikkjokk så ska du åka tåg till Murjek och sedan ta bussen därifrån. Om du vill ta dig till Saltoluokta, Ritsem eller Suorva så får du istället ta tåget till Gällivare och åka vidare med bussen därifrån.
 
Jämtlandstur på skidor.

Tänkte göra en skidtur i vår med utgångspunkt från antingen Enafors eller Vålådalen. Planerna är att skida runt hela bergmassivet och göra avstickare för toppturer på bl.a. Sylarna, Helags & Bunnerfjället. Har bara vandrat området på sommaren, men hur är ledsystemet på vinter? Skidspår och/eller skoterspår? Någon som har gjort liknande turer med lyckat resultat?

Har även funderat på det där med skidvalet. Åker mycket längdskidor och funderar på egentillverkade stighudar till dom. Eller är det bara turskidor som fungerar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Thrashback Hela kungsleden, vilket håll är bäst? Turskidåkning 6
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.