Skidtillgång i Alperna innan jul?

Tjenare!

Denna vintern var tänkt att tillbringas någonstans på andra sidan atlanten i det ljuvliga landet Kanada, tyvärr så har mina vänner som jag skulle åka med fått olika typer av förhinder. Jag har inte helt bestämt mig än ifall jag ska åka själv eller inte, räknade ihop att det skulle hamna kring 15 000:- för två veckor i Kanada och ett par veckor i alperna är ju bra mycket billigare, åker jag dessutom själv så vill jag nog inte lägga ut så mycket pengar på en sådan resa.
Men nu till min fråga. Det är så att jag har tänkt åka innan jul (6-20 dec), men hur är det med snö tillgången i alperna vid denna tidpunkt? Vad jag har förstått så är det mer snö i Österike än tex Frankrike? Kan man räkna med någon form av offpist åking eller kommer det vara för lite snö? Sedan undrar jag vad ni har för tips för att boka resan? Jag vill inte boka någon "skid charter" utan fixa allting själv. Sidor för buss biljetter, och boende (vandrahem om det är möjligt skulle vara toppen!.

mvh Elias
 
början av december är nog en lite chansning tror jag. Du kan få helt sjuka puderdagar, men iom att basen inte är så bra än är det trots det ganska hög sannolikhet att skidorna behöver renoveras efteråt.
Ätt ta sig ner kan vara lite bökigt, jag tror att det enklaste sättet kan vara att hitta någon att lifta ner med. Prova bilpoolen på freeride.se kanske?
Annars kan det, i mån av plats gå att köpa enbart busstolen av nåt av charterföretagen...
 
Välj ort sent

Kuska runt och välj rätt sida av alperna med utgångspunkt från snöläge och väder. Flyg t ex Ryan Air till Bergamo (vet inte om de drog in den linjen) och ta dig runt med tåg.

Vissa år är det mycket bra i december andra år rätt dåligt. Det bör vara lågsäsong med avseende på liftkortspriser och logi. Risken är att rätt lite liftar är igång.

Thure
 
Ok, det var ju inget vidare, verkar visst ha oddsen emot mig om att få åka skidor i år... När kan man räkna med att skidorterna öppnar upp? Är de första veckorna i Januari ett bra val annars?
 
De flesta ställen är nog öppna i dec, eller börjar iaf att öppna då.
Januari är såklart ett bättre, en månad senare på säsongen bör betyda mer snö...
 
Glaciäråkning

Sölden har både glaciäråkning sommartid och "vanliga" backar på vintern. Vet inte när glaciären stänger för säsongen men jag har haft puderåkning i Oktober...

/M
 
Ok, dock så är jag ingen puder åkare, hara bara testat det kort en gång i åre, men skulle klart vilja prova på lite mer och lära mig. Men vilka skidorter borde man statsa på ifall vi skulle åka i december? Eller är det bara glaciär åkning som gäller?
 
scruler; sa:
Ok, dock så är jag ingen puder åkare, hara bara testat det kort en gång i åre, men skulle klart vilja prova på lite mer och lära mig. Men vilka skidorter borde man statsa på ifall vi skulle åka i december? Eller är det bara glaciär åkning som gäller?

Båda glaciärerna i Sölden har fina pistade backar i normalfallet (inte så många dock).
Många landslag ligger där och tränar i Oktober och WCpremiären brukar hållas där. Tror inte man kan/får åka utanför pisten pga sprickor,vi fick några dm nysnö under en natt, därav puderåkningen...

/M
 
Sikta högt!

Vi var i Flims-Laax i mitten av Dec förra året. Där var inte så mycket snö, men i pisteerna var det helt ok.

I år ska vi satsa på ett säkrare kort för sässongspermiären i december, Saas-Fee. Där man kan åka på 3600m. Zermatt kan vara ett alternativ.

mvh
J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Franska alperna 20/21 corona Skidor allmänt 9
fatyo Alperna 2015/16 Skidor allmänt 2
Zephyria 2-3 månader i Alperna - vilka skidorter rekommenderar ni? Skidor allmänt 8
Fartdåren2014 Alperna/resesällskap 2014 Skidor allmänt 1
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Snoe Sökes: grupp för guidad åkning i alperna Skidor allmänt 3
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
annaterese Säsong i Alperna Skidor allmänt 1
to84 Säsong i Alperna 2010/11 Skidor allmänt 0
hannulan Längd- och utförsåkning i Alperna Skidor allmänt 8
La francaise Au Pair franska Alperna säsong 09/10 sökes! Skidor allmänt 4
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Carolinuss Skidguide i alperna Skidor allmänt 2
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
helene p Säsong i Alperna våren -07... Skidor allmänt 0
wima Laviner i Alperna. Skidor allmänt 13
wisher Alperna i mitten av April? Skidor allmänt 6
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Brickan Snöläge Alperna i april? Skidor allmänt 1
joham Sommar/höstskidokning i alperna? Skidor allmänt 2
skorpion En vecka i Alperna för 40åringar? Skidor allmänt 2
LuisFigo En vecka i alperna Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.