Laviner i Alperna.

Under loppet av några veckor har svenskar varit inblandade i ett flertal lavinolyckor (också med dödlig utgång). Tre incidenter i Zermatt. Senast http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=528086&previousRenderType=6

Det tycks nästan vara så att fler svenskar än schweizare / inhemska är inblandade.

Enligt flera tidningsuppgifter har åkarna varit utanför preparerade pister. Huruvida tillräckligt avspärrat vet jag inte. Normalt är man dock väldigt bra på att stänga av farliga områden.

Kan någon förklara vad som händer? Varför ger sig någon ut i ett område som är avspärrat eller i övrigt är ett riskområde?
 
Vilken kunskap saknas om det nyligen kommit mycket snö och det är ett rep framför pisten och det står Achtung Lavinengefahr? Om det blinkar oranga lampor när man stiger av liften (okej det kanske inte finns på alla ställen).

Vilken kunskap har man om man utgår ifrån att en avspärrning är till för att hindra folk från att ha roligt?
 
Nog verkar det som om svenskarna är överrepresenterade (men det kan ju lika gärna vara tillfälligheter).
Orsaken kan isåfall vara att vi svenska åkare i allmänhet är unga och bättre skidåkare i förhållande till andra nationaliteter. Och åker därför mer off-pist. Samt har lite mindre respekt för lavinfaran. Skidtidningar är ju kul - frågan är hur omdömet påverkas.
Och är man student med låg budget eller säsongare så åker man off-pist utan bergsguide.

I slutänden så tycker jag det det är klart värt risken - om man minimerat den. Dä ä bar å åk.
 
björner; sa:
I slutänden så tycker jag det det är klart värt risken - om man minimerat den. Dä ä bar å åk.

Det är väldigt lätt att säga att risken är värd att ta för dig, men frågan är om stackarna som åker i pisten nedanför håller med...

Lite som rattfylleri, typ.
/Gustaf
 
MW; sa:
Vilken kunskap saknas om det nyligen kommit mycket snö och det är ett rep framför pisten och det står Achtung Lavinengefahr? Om det blinkar oranga lampor när man stiger av liften (okej det kanske inte finns på alla ställen).

Läskunskap?



MW; sa:
Vilken kunskap har man om man utgår ifrån att en avspärrning är till för att hindra folk från att ha roligt?

Vad vill du höra egentligen?
 
öringen; sa:
Vad vill du höra egentligen?

Vet ej, å ena sidan är jag irriterad av vad jag tycker vara en viss nonchalans.

Å andra sidan frågar jag mig om det finns någon annan drift än dumdristighet och okunskap som får oss att göra idiotiska saker.

Ovan sas att det kan vara tillfälligheter att det var just svenskar. Kanske, men ändå tycks det i en del fall ha varit relatvt duktiga skidåkare som blivit drabbade. Det är ju alltid enkelt att utgå ifrån att andra beter sig idiotiskt. Men om det drabbar en själv var det en "medvetet kalkylerad risk".

Rent allmänt tycks relativt fler 'turister' vara inblandade i olyckor än den inhemska befolkningen. Kanske är det så enkelt att den som inte har så många skiddagar till förogande är beredd att ta mera risker.
 
Jag har också funderat lite kring varför så många råkat illa ut just i år.
En av de döda svenskarna drogs med av en sekundär lavin då han sökte efter en åkare. Han hade därför sin transciever i sökläge och hittades via sondering efter ganska lång tid.
De andra vet jag inget om, men en orsak är att det länge verit relativt dåliga förhållanden i alperna. Då är framför allt pudertörstande säsongare betydligt mer riskbenägna. Det är jag helt 100 på.

Vad gäller avspärrningarna så är det i tex Frankrike ofta så att det finns två "nivåer" av avspärrningar. Den ena betyder ung. "lavinfarligt område" och den andra "stängt pga hög lavinfara"
Jag har många gånger åkt förbi den första sortens skylt, men tror inte jag trotsat den andra sorten.

Vad gäller nationaliteten på offren så beror det nog på att en mkt större andel av de svenskar som åker i/till alperna är mkt goda skidåkare som åker dit för offpisten.

Här är en länk till en tråd i samma ämne på ett annat forum, den innehåller även lite statistik över antalet olyckor: http://www.sasong.se/forum/about75.html
 
edgran; sa:
björner; sa:
I slutänden så tycker jag det det är klart värt risken - om man minimerat den. Dä ä bar å åk.

Det är väldigt lätt att säga att risken är värd att ta för dig, men frågan är om stackarna som åker i pisten nedanför håller med...

Lite som rattfylleri, typ.
/Gustaf

Risken att en åkare utlöser en lavin som når en pist är i sammanhanget försumbar. Hur ofta händer det jämfört med tex kollison med en annan åkare eller fast föremål?

Att jämföra med riskerna med rattfylleri är inte rätvisande. Där är det definitivt inte Bar å åk. Det är såpass farligt att man förbjudit det.

Man kan minimera riskerna tex såhär:
-genom att vara informerad, tex läsa lavinrapporter och lavinprognoser, och utbildad tex genom att gå en kurs.
-att åka där det ser säkert ut.
-att åka med bergsguide.

Det kostar lite, och vissa åk får man skippa.

Sen är det bar å åk!

Har man otur så händer det nåt ändå, men då kan man i alla fall trösta sej med att man har gjort det man kan.
Alternativet, dvs att inte åka off-pist, är visserligen säkrare, men tråkigare.
 
Kan tänka mig att det är många som tänker att det händer inte mig och skulle olyckan vara framme så har jag ju mina Recco så då hittar dom ju mig säkert.

I Frankrike hade jag en skum upplevelse förra året,, jag och en kompis hade hyrt en guide en dag när det toksnöade och det hade snöat 4 dagar i rad innan.

Efter att ett engelskt par gett upp efter första åket så tyckte guiden att vi kunde köra på lite roligare ställen och så mycket rep har jag aldrig passerat tidigare på en dag men vi grävde ett flertal gånger för att kolla hur snön såg ut innan vi åkte men det kändes skumt att en guide gör på detta sätt men det var en fantastisk dag.

Annars tycker jag att man får lita till sitt eget förnuft samt till sina kompisar plus att man har kunskap och utrustning att vistas utanför pisterna..

Finns det någon person som hittats levande med hjälp av Recco
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Franska alperna 20/21 corona Skidor allmänt 9
fatyo Alperna 2015/16 Skidor allmänt 2
Zephyria 2-3 månader i Alperna - vilka skidorter rekommenderar ni? Skidor allmänt 8
Fartdåren2014 Alperna/resesällskap 2014 Skidor allmänt 1
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Snoe Sökes: grupp för guidad åkning i alperna Skidor allmänt 3
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
annaterese Säsong i Alperna Skidor allmänt 1
to84 Säsong i Alperna 2010/11 Skidor allmänt 0
hannulan Längd- och utförsåkning i Alperna Skidor allmänt 8
La francaise Au Pair franska Alperna säsong 09/10 sökes! Skidor allmänt 4
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Carolinuss Skidguide i alperna Skidor allmänt 2
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
scruler Skidtillgång i Alperna innan jul? Skidor allmänt 11
helene p Säsong i Alperna våren -07... Skidor allmänt 0
wisher Alperna i mitten av April? Skidor allmänt 6
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Brickan Snöläge Alperna i april? Skidor allmänt 1
joham Sommar/höstskidokning i alperna? Skidor allmänt 2
skorpion En vecka i Alperna för 40åringar? Skidor allmänt 2
LuisFigo En vecka i alperna Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.