Skevt framhjul går det inte att rikta?

Jag har lämnat in mitt framhjul. Cykelhandlaren säger att det inte går att rikta det utan att det blir att köpa ett nytt. han ger ett hästhandlar intryck och då blir man ju lite skeptisk. Hjulet är skevt efter ett fall i låg hastighet ca 10 km/h ( hur detta nu är möjligt inte jag som föll) det går inte att se några skador på fälgen utan bara när man rullar då tar fälgen i bromsarna skevar ca 5mm
handlaren påstår att det är på så kort del av fälgen att det inte går att fixa
Så kan detta stämma
 
Det går inom vissa gränser att rikta fälgar. Min såg ut som en åtta och mekanikern sa inga problem. Det går troligen inte att fixa med ekrarna men borde gå att rikta mekaniskt. Gå om möjligt till en cykelverkstad istället för hästhandlaren.
 
En cykelverkstad är väl första rådet och så länge som felet är bara i sida borde det inte vara några större problem. Men dubbelbottnade fälgar med fel i tre plan brukar vara knepiga att få raka och runda igen. Hästhandlare skall man ha minst ihop med!
 
Och om du inte vill göra det själv finns det ju faktiskt bra cykelhandlare också (fast jag tror att det är som Niklas säger, de flesta är dåliga på hjul).
 
IMHO är de som bygger landsvägshojar och hjul de som har förmågan samt veteraner.
Bodknoddar och hästhandlare finns det alltför gott om.

Jo jag har underkänt exepdieringar av ekrar i fel mått, nipplar av fel sort, kransar av fel sort, beställda fälgar som bytte dimension m m. Man blir så trött på skojare.

Jo jag är en kund som vet vad jag vill ha och skjutmått samt måttband är bra att ha i utrustningen när man handlar det som är måttberoende. Gäller det fäst och flänsformar ta med dig en digitalbild med måttangivelser, eller det rengjorda orginalet du utgår från. Köp aldrig det du är tveksam på.
 
Jag har riktat upp mc fälgar med ekrarna med avsevärda avikelser +1cm axiellt och radiellt.
En icke uppspänd fälg kan ha större avikelser än så t.o.m

Läste inte länkarna där men iaf kommer du bara igång med ekrarna - haha och hajar principen så är det faktiskt ganska enkelt - kan vara lite rörigt.

Jag skulle ha riggat upp grejerna , lossat allt och börjat skruva.
 
Jag har lämnat in mitt framhjul. Cykelhandlaren säger att det inte går att rikta ....handlaren påstår att det är på så kort del av fälgen att det inte går att fixa
Så kan detta stämma

Omöjligt att säga. Om hjulet blivit skevt av mer "diffust" våld så går det oftast att rikta, även om man ibland måste ta loss fälgen för att böja den rak först. Men om hjulet hamnat i kläm någonstans så kan böjen bli så lokalt koncentrerad att det inte går. En typisk situation där sånt kan uppstå är om cykeln blivit omkullvält med hjulet i ett rejält cykelställ.

Ett annat fall är när böjen ligger för nära skarven i fälgen. Försöker man böja tillbaka en sån fälg så kan skarven dela sig istället, och efter det så blir det nästan omöjligt att få tillräckligt med kraft för att böja tillbaka den.
 
pris....

Om vi bortser från alla aspekter av att återanvända saker så kanske det är vänligare för dni plånbok att köpa ett nytt hjul jämfört med att betala timlön till en cykelhandlare/hästhandlare. Dessutom måste kanske handlare lämna någon form av garanti på arbetet och detta vill han kanske inte. Min bilverkstad vill t ex inte åta sig att byta elvärmeslingorna i förarstolen även om de kan göra det men risken för garantireklamation vill de inte ta. Det handlar också om mycket arbetstimmar och förhållandevis lite matrial och om det sedan går sönder igen blir det en svår bevissituation om det är monteringsfel eller om jag handksats ovarsaamt med stolen, t ex genom att oavsitligt sätta en armbåge rakt på en värmeslinga.

Så, som sagt är det kanske biligare att köpa nytt hjul om du inte själv vill rikta det. Ekrar och ekernyckel är ju inte så dyra så gör ett försök.

/Patrik, som riktat hjul på vardagscyklar sittandes i cykelgaffeln - det går men tar tid
 
Väl värt att

försöka rikta det själv. Tar kanske 20 minuter om det går.

Men rätt stor risk att hjulet slår sig igen så jag kan förstå om vissa cykelreparatörer är tveksamma. Cykelhjul är (om de är välbyggda) starka för last via axeln rakt ned men ett betydligt mindre sidovåld kan knäcka fälgen.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.