Skevt hjul!

Har ett ganska skevt bakhjul som är inlämnat för riktning. Det kanske ej går att fixa så min fråga lyder: Ska jag köpa ett nytt eller är ett begagnat bakhjul nog så bra ?
 
Nytt är alltid Nytt

Som sagt köper du ett nytt så är det ju nytt, men visst går det att hitta fina begagnade hjul eller fälgar som är i fint skick, men det är ju alltid lite grisen i säcken att köpa begagnat, men det är helt klart värt ett försök.

Kolla funsport om du inte hittar nått på utsidan

/Jocke
 
Ny hjul på gammalt nav

Ofta är det fälg och ekrar som tar slut, medans navet ofta håller många mil till (åtminstone om det är ett kvalitetsnav). Då kan det vara en god idé att gå igenom det gamla navet och sedan bygga upp ett nytt hjul ring det gamla navet (med nya ekrar - om du inte har byggt hjulet själv och vet att du inte har fuskat i hjulbygget...).

Denna metod är dels miljövänlig och dels kan du spara in en slant på att slippa köpa ett nytt nav.

Dessutom finns redan spår i det gamla navets flänsar efter gamla ekrar, så behovet av riktning minskar när det nya ekrarna "sätter sig". När ekrarna sätter sig i navflänsen, så minskar ekerspänningen ordentligt. Minskad ekerspänning ger snabbt skeva hjul som behöver riktas.

/Niklas
 
Det fixar sig !

Hallå!

Jag hade ett hjul som var skevt som bara den, men det grejade dom till på cykel-affären.
Skulle tippa på att dom får till det om det inte är typ
fyrkantigt!!!
Johan...
 
Det gick inte.....

De ringde just från cykelaffären och berättade att det går minsann inte att fixa.... Jag får köpa ett nytt. Eller kanske låta dem bygga ett nytt åt mig, eller någon annan, vad vet jag?:)
 
Bygg

Fälgar är som sagt att betrakta som förbrukningsmaterial om du har fälgbroms så bygg själv eller be en reparatör att bygga.

Thure
 
Fälgbroms = svarv

Fälgbromsen svarvar bort en aning av godset i fälgen varje gång man bromsar. Till sist ger fälgsídan vika. Hände mig när jag hade 1 km kvar av Vätternrundan förra året. Fick gå sista biten.
 
Re: Fälgbroms = svarv

GunnarH; sa:
Fälgbromsen svarvar bort en aning av godset i fälgen varje gång man bromsar. Till sist ger fälgsídan vika. Hände mig när jag hade 1 km kvar av Vätternrundan förra året. Fick gå sista biten.

Du kör med andra ord med dåliga klossar eller har cyklat låååångt. Flesta sådana haverier beror på utslitna klossar..

Tänk på att en någorlunda bra fälg kostar ca 300kr eller mer. Tar ungefär 45min till 1h att ekra om det manuellt. Själva kastet tar inte så lång tid men det skall bli runt med!. Ett helt nytt bakhjul med ett jusste nav är kring 1000lappen.. ett frmhjul är nån hundralapp billigare.
 
Re: Re: Fälgbroms = svarv

FC-M560; sa:
[Du kör med andra ord med dåliga klossar eller har cyklat låååångt. Flesta sådana haverier beror på utslitna klossar..
Cykeln var 11 år gammal när jag köpte den, och förre ägaren hade cyklat "låååångt" helt klart. Dessutom använde han rätt märkliga klossar. De hade något slags spår där det alltid fastnade grus och småsten, så den cykeln kanske var ett rätt speciellt fall.

Jag köpte en ny Mavic-fälg för drygt 300:-, och lyckades faktiskt rätt bra med att montera den själv.
-----------------------
Jag har kvaddat 2 st MTB-bakhjul i lågprisklassen av andra anledningar, och när jag har tittat på de fälgarna har de sett rätt slitna ut de också, av helt normala V-bromsar.
[Ändrat av GunnarH 2003-03-08 kl 19:45]
 
En del klossar har spår som fungerar som slitageindikator.. Är spåret borta byter man klossar..

Ja.. går att montera själv.. men tar rätt många hjul innan det blir fart på det hela. Finns många olika varaianter på ekring. Allt från 3-kors, 4-kors, solfjäder med mera..

Sett folk som åkt på dyra cyklar med klossar som går metall mot metall..
 
Fälgar slits minsann!!!!!

Självklart så slits fäljarna på en hoj som har fälgbroms, speciellt på billigare aluminium fälgar som inte har någon keramisk beläggning eller ingen anodisering. På en hoj méd skivbromsar så är det bromsskivan som slits istället, den är ofta av rostfritt stål och den slits väldigt lite. Endast på de bromsar där vikten är det viktigaste så finns det aluminium skivor, tror Magura Marta SL har sådana.

/Bikerrog
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.