MTB skor med SPD som går att GÅ i...finns det???

Jag vill köpa ett par skor som är diskreta, sköna att gå i, SPD kompatibla etc.
Jag vill ha skorna till och från jobbet, kunna ha dem då man går ut och käkar lunch etc...kort sagt som bra vardagsskor.
Har sett att det finns mjuka fina SPDskor för BMX från bl.a. Shimano (MP-65) och från Airwalk. Problemet är att dessa ej tas in i Sverige.
Alla tips på snygga och sköna skor mottages tacksamt!

Det måste finnas många som söker samma sak.
 
komfort?

Det hela beror ju på vilken komfort som är nödvändig. Ju stelare skor desto bättre på sadeln och desto sämre att gå med. Är skorna riktigt mjuka är det ju inte så stor mening med att ha dem SPD-kompatibla eftersom hela poängen med SPD försvinner.

Mina första skor var en bra kompromiss där tycker jag (SH-M036), vilka är ganska mjuka att gå i samt inte för mjuka för att kunna cykla med. Sedan kan man ju ha åsikter om huruvida dom är snygga eller inte, men det är en annan fråga. Shimano har även en annan sko som är gjord för touring-cykling (minns inte namnet på den) som kanske är mer vad du söker. Kolla på http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml

Själv har jag ett par ordentliga SPD-skor utan flex över huvud taget när jag cyklar och ett par riktiga skor som står och väntar på mig på jobbet.
 
Användning?

Har du tänkt använda dem för tuffare MTB åkning
oxå så är det ju tveksamt ifall du hittar något
som passar. Den desigen hittar du INTE på den typen av skor.

Ifall du bara vill ha dem för det du beskrev samt
kunna cykla till och från jobbet, affären etc.
Dvs inte som träningsskor utan ett alternativ till
de vanliga seglarskorna/tennisskorna med SPD, ta en
titt på Scott Freeride FX1 (bla cykloteket). Det är nog det närmaste ditt önskemål jag vet om, hyfsad design (ser inte ut som att du ska åka Finnmarksturen)och inte direkt en värsting sula.

/mats
 
Skorna

Jag har Shimano tävlingsskor men de går ej att gå i...
Jag vill ha snygga skor som utan krav på prestanda går att gå i och ser ut som normala skor utan gräsliga färger etc...
De får alltså vara mjuka i sulan, mjuka överallt etc...bara de har en spd-kloss som ej sitter ivägen då man går etc...
Skall kolla upp Scott dojan!
 
Slitage?

Kommer inte SPD fästet på skon att slitas ut om man går längre sträckor? Meindl FÖRSÖKTE ju tex göra en sko för både vandring och skidåkning. Men skidfästet slets ut mycket fort om man vandrade med den. Stål under skor slits ju mycket effektivt vid vandring.
 
Vänta lite här, det är stor skillnad på ett par cykelskor som man ska kunna gå till lunchrestaurangen med och ett par cykelskor som ska hålla för vandring. Jag skulle inte rekommendera att kombinera seriös vandring med SPD.

Ang din fråga så är MTB-skor så beskaffade att spd-klossen sitter en smula nedsänkt i förhållande till sulan för att man på ett inte helt livsfarligt sätt ska kunna hoppa av cykeln och springa en bit med den på axeln. Motsvarande skor för landsväg har inte denna nedsänkning och lämpar sig därför definitivt inte till att promenera omkring i. Men givetvis kommer klossen att gå i marken om det är ojämnt eller om det är småstenar, men klossen är en slitdetalj som man byter ut när den är utsliten.
 
MTB-skor

Själv gillar jag styva skor även som gå-skor så jag brukar gå in nya SPD skor utan att ha monterat klossarna. Men sedan sitter klossen i vägen för mycket, det samlas skräp och klossen slits för snabbt. Det värsta är väl när grus fastnar i
6- kantshålen. Man får hälla en klick silikonlim i hålet som skydd. Mina favoritskor är SH mo 35( tror jag dom heter), egentligen alldeles för mjuka men sköna och ordentligt ingångna, de funkar bra att gå i och handla i. Men på jobbet byter jag skor. För övrigt anser jag att Shimanos klossar kostar för mycket. Rena rånet.
 
Kloss skydd?

Finns det inte någonting sådant, har för mig
att jag sett i någon annons. Någon som vet och
har erfarenhet?

/mats
 
Cannondale

Jag köpte, 97 tror jag, ett par Cannondale-skor som var snygga, gick utomordentligt bra att gå i samt hade SPD. Kommer ej ihåg namnet. Kostade typ 600 tror jag. Körde Finnmarksturen, cyklade landsväg med packning relativt långt samt dansade disco i dessa.
Nu har jag ett par nya och jag inser att de förra var rätt tunga. Men som en sko för "både och" var de helt ok.

/B
 
Touring skor

Hej! Att det skulle vara svårt att hitta cykel skor som går att gå i förstår jag inte! Idag har varje tillverkare minst 2 olika modeller, så du får nog öppna ögonen. Jag knallar själv omkring i Northwave Freeride. Klossen ligger lite djupare än på tex Shimano. De är dock inte så bra att cykla långt i då tyget flexar. Smal läst. Jag har även ett par Shimano SH-M035, som ej tillverkas längre. Mkt bekväma, lagom mjuk sula, snörning/spännrem, bra att cykla långt i. Skönast att gå i är dock Shimano´s cykelsandal. Toppen så här på sommaren. Vid osäker väderlek kombinerar jag dem med en neoprene-socka.
Ett tipps är att fylla igen utrymmet runt klossen efter att du ställt in dem med silikon/licuisole för att stänga ute smuts och väta.
Här finns mer info: http://www.cyclecomponents.com/borjan.html
http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/rubrik_start.php3
http://www.evaldsmtb.se/skor_pedaler.htm
http://se.rocsport.com/cgi-bin/show...gory=categorydb_mountainbike&subcategoryid=86
http://www.sjscycles.com/store/vIndex.htm
osv...
 
Undran

Jag undrar i mitt stilla sinne: var är poängen med SPD skor som går att gå i? Är det inte bättre att ha två par skor med sig, ett par lätta i ryggsäcken, som tjejer gör i USA när de går till jobbet i joggingskor och sedan byter till eleganta skor när de kommit fram. SPD-klossar under innebär ju dels att man går i de hårda cykeldojorna hela dagen dels att det kommer att klinka om en när metallen slår i golvet, vilket f ö knappast är nyttigt för golven heller.

Per


http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtb_uppsala Skor för MTB Mountainbike 7
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...