Skedda-trassel!

Jag har fått problem med min skedda på Point 65 X-lite, mitt under dagens tur började reglaget kärva och jag får nu inte ut skeddan ur lådan. Reglaget går att dra ungefär halvvägs men sen tar det stopp. Någon som har några bra idéer om hur man kan felsöka/åtgärda detta problem?
 
Har liten erfarenhet av skäddor, men det kan ju ha fastnat ett gruskorn mellan bladet och utrymmet för detta när det är infällt. Det råkade jag ut för en gång med bladet helt infällt. Annars låter det väl som att vajern har fastnat eller nåt.
 
Hej!

Om du lossar skriven som sitter i själva skeddareglaget kan du försiktigt dra ner skeddan förhand.

Antingen har det fastnat grus i skeddaboxen eller så har wiren blivit bockad om du paddlat på något eller glömt fälla upp skeddan när du skulle gå iland.

Om wiren är bockad kan man försöka bocka tillbaka den men gör detta försiktigt så att det inte blir en större bock än det redan är. Sen ar det smart att spreja skeddawiren med silikonspray innan man matar in den i skeddaslangen igen.

NÄr du ska dra åt skruven i skeddareglage igen är det viktigt att du dels hittar hålet i det stålrör som reglaget sitter på och att du inte drar åt skruven för hårt då kan nämligen gängan i plasthandtaget paja och då måste du byta reglaget.

MVH

Pelle

(Som har gjort detta en "miljon" gånger på div. hyrkajaker.)
 
Hej!

Om du lossar skriven som sitter i själva skeddareglaget kan du försiktigt dra ner skeddan förhand.

Antingen har det fastnat grus i skeddaboxen eller så har wiren blivit bockad om du paddlat på något eller glömt fälla upp skeddan när du skulle gå iland.

Om wiren är bockad kan man försöka bocka tillbaka den men gör detta försiktigt så att det inte blir en större bock än det redan är. Sen ar det smart att spreja skeddawiren med silikonspray innan man matar in den i skeddaslangen igen.

NÄr du ska dra åt skruven i skeddareglage igen är det viktigt att du dels hittar hålet i det stålrör som reglaget sitter på och att du inte drar åt skruven för hårt då kan nämligen gängan i plasthandtaget paja och då måste du byta reglaget.

MVH

Pelle

(Som har gjort detta en "miljon" gånger på div. hyrkajaker.)

Paddlar man där det är sandigt, och går iland med skäddan skrapande i sanden händer detta ibland, och då är det skäddan och inte wiren som är problemet. Det lättaste sättet att testa är att dra i skäddan i samma riktning som den skulle ha fällts ut. Det kan vara hopplöst att klara med bara wiren, och kan leda till att du får problem med wiren. Vi har de i klubben som har ett litet snöre i skeddan för att göra detta lätt att hjälpa till med från en kajak ute i vattnet efter strandhugget.

--- Mats ---
 
Ibland... kan det också vara skäddareglaget som kärvar, t.ex. för att smuts eller annat lägger sig i "rännan" och gör den för smal för att reglaget ska kunna löpa hela vägen.
 
Jag har fått problem med en skedda, eller kanske troligare med wiren till skeddan. Den går inte att rubba med handkraft, men knackar jag lätt med vertyg på reglaget så rör sig skeddan. Jag har inte hittat något tecken på att wiren är skadad men den är rätt inkapslad och syns inte så bra. Skeddan i sig verkar inte vara blockerad av grus eller dylikt. Har någon tips på hur jag felsöker och åtgärdar detta?

IMG_1889.JPG
IMG_1891.JPG


IMG_1890.JPG
 
Kan du dra ut skeddan genom att med tång fälla ut skeddabladet? Då kan du ju se om wiren är hel i nedre änden och kanske smörja lite. Annars kan du kanske dra ut wiren det hållet och om det inte är rost som thureB föreslår kanske det är några kardeller i wiren som frigjort sig och bromsar upp. Då lutar det åt vajerbyte. Är vajern ute kan du kanske passa på att göra rent kanalen den löper i - pianotråd eller tryckluft kanske kan hjälpa.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.