Skavsår av avbärarbältet

Var ute på en 2 mils tur idag och packade min ryggsäck, i dagsläget en Haglöfs Topo, med vatten så att den vägde ca 20kg. Tycker ryggsäcken är bra även med tanke på sin vikt då bärsystemet är fenomenalt och till skillnad från många andra säckar jag ser så finns det en hel mängd fickor i olika storlekar att förvara diverse utrustning i.

Problemet jag har är dock att jag är smal över höfterna och det gör att avbärarbältet trycker nått fruktansvärt mot höftbenen. Jag fick under turen idag rejält smärtsamma skavsår/tryckskador just på höftbenen och undrar om det är någon som har något tips på hur man kan avhjälpa det?

Topo:n har ett formbart höftbälte med aluminiumstänger vilket jag, egenhändigt, har format så bra jag kan efter min egen höft.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Vandringstaven ger upphov till valkar i händerna, skorna till förhårdnader på fötterna, cykelsadeln ger träningveärk i dalen och höftbältet ger träningsverk på höftbenen, allt här helt normalt, träna mera.
 
...och dra inte åt höftbältet för hårt. Höftbältet skall ligga och vila på höften och skall inte spännas på höften. Det är inte onormalt att höften tar lite stryk, det är en träningsfråga men tänk på att desto lättare ryggsäcken är desto mindre ont kommer du få i höften.
//Peter
 

avslutad210712

Gäst
Precis som seobserver säger så handlar det att vänja kroppen vid belastningen. Antingen gör man det hemma innan turen eller så gör man det under de första dagarna uppe på fjället. Valet är ditt.
 
Jag kan i och för sig tycka att någonting är fel om man får trycksår av en sån säck när den "bara" är lastad till 20 kg. Den ska ju knappt kännas i det läget, utan kunna lasta minst 10 kg till innan den blir obekäm.

Möjligen har jag ett filtrerande minne, man jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har behövt en "skavsårshärdning" med ryggsäckar (på samma sätt som med vissa skor). Eller så är det helt enkelt att jag gradivs vant mig.
 
Tycker det låter lite konstigt med "härdning" av obehag som uppkommer främst av trycket mellan bälte och höftbenen; finns inga muskler eller liknande att härda.

I lumpen minns jag att man använde sig av sockor för att minska belastningen från axelremmarna. Kanske kan funka även med ett avlastningsbälte även om det blir mycket svårare att få till.

Jag får helt enkelt fortsätta att ge mig ut på dessa vandringar och se vart det bär. Man vill ju vara säker på att utrustningen funkar bra innan man ger sig ut på någon längre tur i fjällen.
 
Nej det finns skelett, muskelfästen, hud och kläder. Vet inte ditt rörelsemönster men hårt åtdraget avbärarbälte ger mig träningsverk, i början på säsongen med mina långt från 20 kg i säcken.
En kollega till mig menade att efter semestern skavde allt han bar på sig i tjänsten.....
Men tillvänjningen kommer snabbt om du håller dig under eller upp till dina 20 kg.
Skjort och byxknappar som kommer i kläm av avbärarbältet kan skava lokalt, därav att en del går i vindbyxorna med gummiband och snöre. Själv envisas jag med livrem och byxor med fickor med innehåll och det kan ge mig lite skav i början av säsongen.
Avbärarbältet behöver inte spännas så hårt att sömmar och knappar ger avtryck i skinnet, det räcker med att det trycker upp säcken och sitter fast, inte hårt.
Träna på och blir det inte bättre skaffa dig en säck med ett kroppsformat avbärarbälte. De brukar hjälpa väl i de svåraste fallen.
 
Har aldrig heller lyckats med det där att "hänga" ryggsäcken på höfterna utan det blir till att dra åt höftbältet hårt så nästan blodet inte kommer igenom..

Smärtan och blodtillförseln brukar jag, som någon föreslog, lösa med ett par sockor. (förhoppningsvis kommer man ihåg att jobba förebyggande)
 
Passar verkligen ditt avbärarbälte till dig, eller beror det enbart på att du vant dig vid att spänna för hårt från början? Bara du själv kan ju svara men pröva.
 
Jag fick lite skavsår i svanken av den väldigt artikulerade svanken på ryggplattan på säcken, ett taggigt mönster som rev ordentligt, tejp på berört område på huden löste det snabbt och smidigt..

Finner även att om säcken i övrigt är satt för löst så kommer den gunga rätt mycket och kan således gnugga ganska mycket mot höfterna..

Men jag har inte riktigt heller fått till att bära på höfterna utan att stoppa blodflödet.. Nytt försök i sommar :)
Man kanske skulle fixa lite höfter istället..
 
Det är en konst att hitta det exakta läget på avbärarbältet men när man väl hittat det så är det hur skönt som helst. Man måste experimentera fram det.
Dock så är det så, att är det så hårt åtdraget att det "stoppar" blodflödet så är det för hårt åtdraget.

Det hamnar då runt midjan och alldeles för högt upp. Avbärarbältet skall, enligt min mening, sitta lösare än man tror och längre ner än man tror. Dom gånger jag gett dessa rekommendationer till mina vänner så har dom blivit nöjda och förvånade då dom också har trott att det skall sitta hårt och i midjan.

//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.