Bästa avbärarbältet till vandringsryggsäck?

Halloj där!

Behöver tips på en bra vandringsryggsäck med det bästa avbärarbältet tills jag ska upp till kebnekaise om ca 1 vecka.

Testat gå med en 60-liters ryggsäck jag redan äger. Avbärarbältet bär i princip ingen vikt, utan all vikt hamnar över axlarna vilket gör det väldigt plågsamt att bara gå en liten bit.

Så nu undrar jag vilken ryggsäck som har ryktet att ha det bästa avbärarbältet. Har provat höglöfs matrix 60l och mcKinley polar 65l. Dessa verkar ha bra bälten men det är samtidigt svårt att säga hur de känns fullpackade då jag endast provat dom tomma i affärer.

Vilken är att föredra om man bara ser till bältet?
 
Omöjligt att svara på...

Köp hem dom på "öppet köp", lasta och provgå 5-10km. Det är enda sättet att få veta..

//A
 
Halloj där!

Behöver tips på en bra vandringsryggsäck med det bästa avbärarbältet tills jag ska upp till kebnekaise om ca 1 vecka.

Testat gå med en 60-liters ryggsäck jag redan äger. Avbärarbältet bär i princip ingen vikt, utan all vikt hamnar över axlarna vilket gör det väldigt plågsamt att bara gå en liten bit.

Så nu undrar jag vilken ryggsäck som har ryktet att ha det bästa avbärarbältet. Har provat höglöfs matrix 60l och mcKinley polar 65l. Dessa verkar ha bra bälten men det är samtidigt svårt att säga hur de känns fullpackade då jag endast provat dom tomma i affärer.

Vilken är att föredra om man bara ser till bältet?


Du säger inget om hur mycket du tänker bära elelr hur lång turen är.
Dessutom så är bältet inte allt; det är en
oupplöslig kombination av axelremmar, bälte och ram/ryggplatta. Sen tillkommer förstås din anatomi,
ryggens längd och dess andra egenskaper (min egen rygg är dålig).

Jag har två säckar, en Acrux 65 (vattentät, ohyggligt dyr!) - det är RYMLIGA litrar!-
och en North Face Prophet, 65 l
Den första väger 1.9 kg (1.7 om man tar bort topplocket), den andra 1.8
(idag har man fått ned vikten till 1.65, jag gissar på lättare
material i X-ramen).
Många skulle säga
att bältena är klena på bägge, för tyngre bördor, men
(jag packar vid en fjälltur för 10 dagar) man ska inte bära tyngre bördor (jag har satt ett
tak vid 16 kg för packvikten)! De sitter olika, men bra, med viss fördel för Prophet
som formligen svävar när man bär den.


Jag har varit hänvisad till att gissa eftersom jag köpt säckarna i Sthlm, men bor i Linköping.
Har du chans att pröva med packning ska du givetvis göra det.
 
Testa

Se till att prova säckarna packade i affären. En bra friluftsbutik hjälper dig med det och när du sedan bestämt dig så ta hem den och packa den med det du ska ha med dig ut. Gå sedan runt med säcken för att känna efter ännu mer. Provan att använda sidofickor/topplock m.m. för de prylar just du ska ha med dig.
 

avslutad210712

Gäst
Personligen har jag erfarenhet av Lundhags (Motion) och Osprey (Crescent) och skulle rekommendera dig att pröva något av dessa märken. Problemet är (som sagt tidigare) att hitta ett bärsystem som passar dig och inte ett som passar mig för jag har redan hittat "hem". Finns massor av bärsystem som säkert är bra speciellt om man inte bär alltför mycket. Både Lundhags och Ospreys höftbälten är koniska (dvs omkretsen i överkanten är mindre än omkretsen i nederkanten) vilket gör att de ligger an ovanpå höftbenet, de är styva i vertikalled och de har stoppning som gör att man kan dra åt dem utan att de skaver.

Finns dock ingen annan väg att pröva än att lasta i vikt motsvarande det du skall bära och testa. Tyvärr ger inte en kort sväng i en affär en riktig bild motsvarande det man upplever på en riktig vandring men det är ändå bättre än att inte testa alls.
 
Tack för alla svar! Jo, det är nog väldigt induviduellt det här med avbärarbälten.

Har letat genom hela jäkla stockholm utan att hitta en matrix 60l ryggsäck, hittar bara 50 liter och det räcker nog inte. Drar till kebnekaise om några dagar så det är nog uteslutet att köpa en via nätet.. Ska kolla in de ryggsäckar ni nämt här iaf!
 
Om jag skulle se mer till bärkomfort än annat, så är Macpac personligen det bästa jag burit på. Min är dock ngt tung (Glissade) men det finns en Ravine (1,6 kg) och en Ascent Classic runt 2 kg. Båda 65-70 liter. Tror Playground i Sthlm säljer om jag inte minns fel.
 
Av någon anledning har inte föregående skribenter nämnt vare sig Norröna eller Klättermusen. Dessa båda har - både enligt rykte och min personliga erfarenhet - de bästa avbärarbältena. Däremot är säckarna så okristligt dyra och onödigt tunga att jag inte längre använder dem.
Jag hävdar att allra bäst bärkomfort har man med de gamla ramsäckarna - men så är jag ju själv gammal också...
HåkanF
 
Jag hävdar att allra bäst bärkomfort har man med de gamla ramsäckarna
Jag håller definitivt med!
En riktig ramsäck, dvs en med rätt längd mellan avbärarbältet på/kring höftkammen och axelremmarna rakt bakåt från axlarna är det bekvämaste man kan spänna fast sig på. En bonus är sedan om man har/kan få tag på Haglöfs breda, stoppade läder"plattor" [Minns inte vad de hette, men det gör säkert någon annan gammal stofil här?] till axelremmar - deras stora yta gör dem otroligt bekväma!

- Men OK, jag är ju också gammal och konservativ... :)
 
Jag håller INTE med MAJJEN och POLAR300!
Jag har två gamla Fjällräven ramsäckar, men kommer bara i yttersta nödfall, vad det nu kan vara, att använda någon av dom.
Kanhända att nya, modernare ramsäckar är bättre.
Enda fördelen jag ser med mina gamla ramsäckar är att de är relativt lätta. Men väldigt obekväma att använda. Bärremmarna är alldeles för smala för mina magra axlar. Senast jag använde den minsta av dem var på en dryg vecka i Sarek. Jag fick laga avbärarbältet tre gånger och när jag kom hem var det dags för en fjärde gång.
Nu har jag en Berghaus Atlas. Den är väl knappast ett under av bekvämlighet, men jag tycker den är vida överlägsen mina gamla ramsäckar.
/ Bertil
 

avslutad210712

Gäst
Jag håller INTE med MAJJEN och POLAR300!
Jag har två gamla Fjällräven ramsäckar, men kommer bara i yttersta nödfall, vad det nu kan vara, att använda någon av dom.
Kanhända att nya, modernare ramsäckar är bättre.
Enda fördelen jag ser med mina gamla ramsäckar är att de är relativt lätta. Men väldigt obekväma att använda. Bärremmarna är alldeles för smala för mina magra axlar. Senast jag använde den minsta av dem var på en dryg vecka i Sarek. Jag fick laga avbärarbältet tre gånger och när jag kom hem var det dags för en fjärde gång.
Nu har jag en Berghaus Atlas. Den är väl knappast ett under av bekvämlighet, men jag tycker den är vida överlägsen mina gamla ramsäckar.
/ Bertil

Har två stora och en mindre fjällräven-säck och kan nog tänka mig att använda dem OMM jag får byta ut axelremmar och höftbälte för de är mycket sämre än moderna bälten.

När det gäller Klättermusens bälte verkar det som att antingen gillar man det mycket eller så gillar man det inte alls. Lånade hem en Klättermusen av största modell men kom aldrig överens med höftbältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
hegeland Eastpak - världshistoriens bästa vardagsryggsäck? Transportera 11
trimix bästa säcken Vaude Transportera 0
manke Kanske årets bästa köp?? Transportera 2
världens bästa säck? Transportera 22
snokke Önskar mer friktion m.h.a. avbärarbältet Transportera 9
Erik200 Hur ska avbärarbältet sitta? Transportera 11
tsebring Skavsår av avbärarbältet Transportera 12
kristofer_wallmark Avbärarbältet - hur ska det sitta? Transportera 18
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.