SiRF Star III med GSM 3G assisterad positionering?

Det framgår att
"SiRF Star III Chipet kan utnyttja GSM- och 3G-telefoners nätverk för att förbättra precisionen. Detta är en teknik känd som assisterad GPS som har utvecklats främst på grund av E911-legaliseringen av USA."

Finns den funktionen i Sverige?
Fungerar det som en diff-mottagare?
Hur hög precision ger den tekniken?
 
Det är en senare variant av SiRFIII som kan använda sk assisted GPS. Då kan mottagaren ladda ned efemerisdata från en server istället för att använda 20-40 sekunder för att hitta en satellit och registrera hela sekvensen av data innan en position kan ges.

Noggrannheten i sig ökar inte. Det rör sig inte om differentialkorrigering.

Gpspassion.com har info om assisted GPS.

Det kommer också i Garmins Mobile 10 och Mobile 20 mottagare som används tillsammans med mobiltelefon.

Kommunikationen går över GPRS. Datamängden är liten. När efemerisdata väl lagrats är de giltiga i upp till flera dagar beroende på respektive tillverkeras och tjänsteleverantörs specifikationer.
 
En liten rättelse på föregående inlägg. GPRS och WLAN är sätt att koppla upp sig mot Internet. ActiveSync är däremot en applikation (som kopplar upp sig mot Internet via t.ex. GPRS eller WLAN).

Jag antar att man behöver en applikation (ett program) på mobiltelefonen för att assisted GPS ska funka med Garmin Mobile 10? Applikationen kopplar väl upp mobiltelefonen mot Internet och laddar hem efemerisdata från en server. Hittade ingen info på Garmins hemsida.

[Ändrat av Anders M 2007-03-11 kl 23:29]
 
Varför är efemerisdata som laddas ner på detta sätt giltiga i flera dagar, när motsvarande data som hämtas från satelliterna har en livslängd som bättre räknas i timmar?

Anders
 
Extrapolerar?

Kan det vara så att det finns mjukvara till chipsatsen som extrapolerar värdena? Borde ju inte vara alltför svårt.

Är det sedan verkligen sant att apparaten inte hämtar hem färska data varje gång? Det vore ju dumt att inte göra det, både för användarens bekvämlighet och operatörens kassa...

För övrigt, eftersom jag vet att både Anders och jonasolof är personer med bred och djup allmänbildning törs jag göra mig till viktigpetter och påpeka att det faktiskt finns ett svenskt ord som heter efemerid(er). Det används inom astronomin, och enligt Nationalencyklopedin är det också ett annat namn på insektsordningen dagsländor.

AndersLj
 
Men tillbaka till frågan. Det vore väl inte orimligt att chipsatsen kunde extrapolera data lokalt. De data som satelliterna sänder ut måste ju kunna användas över ett mycket stort område, och då är det inte så lätt att extrapolera.

AndersLj
 
Jag brukar anklaga mina barn för att allt de vet om det senaste hypade är efemärt kunskap men de vill inte förstå mig.

Gåtan för mig är att mottagarna inte behåller bandata i någon slags cache några timmar, även om de inte har assisted GPS via RDS, IR, långvåg eller vad man nu vill.
[Ändrat av jonasolof 2007-03-12 kl 16:55]
 
apersson850; sa:
Varför är efemerisdata som laddas ner på detta sätt giltiga i flera dagar, när motsvarande data som hämtas från satelliterna har en livslängd som bättre räknas i timmar?Anders
Min gissning är att man får väldigt lite data från satelliterna p.g.a. låg bandbredd. När man hämtar efemerider från Internet kan man, tack vare högre bandbredd, antagligen få mer data som gäller i flera dagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.