Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud?

SPoT har redan presenterats i en annan tråd. Det är en gps-mottagare kombinerad med en envägs satellitsändare som kan användas för att skicka iväg meddelanden av olika angelägenhetsgrad. Systemet använder Global Star's simplexkanaler.

Bandata mm fås via den här sidan

http://www.n2yo.com/index.php?k=17

Satelliterna åker fram 1419 km över jordytan (och flyttar sig relativt jorden med 6,81 km/sek). Inklinationen till ekvatorialplanet är 52 grader. Satelliterna når ungefär upp till 52 graders latitud innan banan vänder ned.

Man kan upprätta ett konto och välja ett antal "locations" från vilka bland annat elevationen för en given satellit vid en given tidpunkt ges. Så tex är högsta möjliga elevation 27 grader om man är uppåt Abisko och tittar rakt söderut. Ändras riktningen 30 grader öst eller väst sjunker högsta banpunkt till 23 graders elevation. Satelliterna kan således endast återfinnas under en linje som har sin högsta punkt rakt söderut och sedan sakta sjunker åt sidorna. Sannolikheten för att en satellit ska synas t ex 15 grader eller mer över horisonten däruppe vid en given tidpunkt är inte värst stor men om detta säger manualen intet.

Risken fär att det ska vara hinder i vägen är inte obefintlig. För att åskådliggöra effekten av latitud på utbredningen av satlliterna vore det bra med ett diagram där elevationen för högsta banpunkt sedd från tex latituderna 55, 60, 65 och 70 grader anges. Till dettta kunde läggas elevationen förhögsta banpunkt 30 resp 60 grader öst eller väst om syd.

Man kan hänga framför skärmen och anteckna värden. Men det borde gå att räkna ut det hela. Finns det någon som skulle kunna bidra med en graf? Den skulle jag med tacksam referens till upphovsmannen/kvinann lägga in i en fördjupningsartikel om SPoT.
 
Senast ändrad:
Risken för att det ska vara hinder i vägen är inte obefintlig.
Det är ju därför täckninskartan som SPOT visar slutar söder om Dalälven...

http://common.globalstar.com/images/coverage/Coveragemap_simplex_print.jpg

Visst ser det ut att vara en kul pryl, men användningsområdet i Sverige är kraftigt begränsat. Kan ju vara kul om man vill visa bekanta var man är men SPOT har inget med säkerhet/trygghet att göra. Det är nog större chans att mobilen funkar som att SPOT gör det.
 
Nu råkar den kartan inte längre vara aktuell. Markstationerna har uppgraderats och når längre. Varför Globalstar inte visar aktuell karta kan man ju fråga sig. Aktuell karta finns på findmespot.com. Täckningsområdet når uppåt treriksröset - men det är ju helt beroende av fri sikt till satelliterna.

http://www.findmespot.com/ExploreSPOT/Coverage.aspx

I övrigt tar jag inte upp diskussionen här och nu om hur tillförlitlig SPoT är som nödsändare. Det behövs en massa ytterligare detaljer som jag tänkte ta upp i artikeln men jag tar gärna del av synpunkter.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.