Shirstone Kikarsikten

Är det ngn som vet hur kvalitén är på Shirstones sikten? Ett 3-10x44 kostar ca 3000.- i affären, men hur är de jfrt med mer "kända" märken?
 
osäkert köp..

Har för mig att jag såg ett test av Shirstonesikte i en jakttidning tidigare i år. I alla fall testades ett sikte med belyst riktmedel, och omdömet var inte alltför bra. Jag har inte någon egen erfarenhet av dem dock. Vill minnas att recensenten tyckte att belysningen i siktet reflekterades i tuben och bländade skytten.
Det verkar nästan vara en naturlag att bra optik kostar, jag hade satsat på ett mer etablerat märke som Leupold eller Schmidt & Bender, vilket iofs är ett par tusen dyrare, men med erkänt god kvalitet.

Hade jag haft 12k SEK över hade jag köpt Zeiss eller Zwarowski, men det är ohyggligt mycket pengar för ett metallrör med glas i.
 
Kikarsikten pris=kvalitet??

Av marknadens svar kan man förledas tro att pris=kvalitet.
När vi, inom FM, prövade kikarsiken helt förutsättningslöst fann vi att okända märken till små pengar var mycket sikte för pengarna, när sedan hylllivslängd 30 år och reparationsmöjlighet fördes in i urvalet blev det plötsligt mycket snävare och dyrare.
Ett billigt, klistrat sikte med fast förstoring behöver inte vara sämre än ett av "rätt" märke.
När det gäller med variabelförstoring så kommer det andra krav på mekanisk stabilitet etc.
Mitt råd är att om plånboken är begränsad köp ett med fast förstoring. Gärna begagnat av gott märke.
Om plånboken räcker till köp det du trivs med. Själv har jag lite olika av Leupold, Kahles och Zeiss. Men jag har en reserv av varje också! Hitintills har reserverna inte behövts.
Om Shirstone kikarsiken av variabel förstoring har jag ingen uppfattning

Go jakt
 
Hej,
Siktet jag talar om är utan belyst riktmedel.
Såg själv annons i Sv Jakt för en tid sedan och då låg det som hade belyst riktmedel på ca 4500.-
Det är svårt att få neutral info av handlare!
Richard
 
Hej Johan,
Tanken är att det skall sitta på en .22 WM. Har det ngn betydelse i fråga om att "det är OK" att göra avkall på kvalitet/gå på ett mindre dyrt?
Vad är det vanligast felet på en billig variebel kikare?
Richard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- kikarsikten Jakt 8
camsti "Mindre" kikarsikten... Jakt 4
freek Bra kikarsikten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.