Bra kikarsikten

Tjena!

Tänkte höra om det är någon som vet var man kan köpa kikarsikten till rimliga priser. Är på jakt efter ett 3-9*42/50 el. motsv. för "field-target" skytte (dvs. mot tavlor) men vet inte riktigt vilka märken som är prisvärda. Kan tänka mig att lägga 3 000-4 000 på siktet, eller får man inte något bra sikte av ovannämnda typ för den summan?

Tacksam för tips
 
Vad för typ av bössa? Field Target började med luftgevär, och om vi pratar om en rekylfri luftbössa eller en lättare krutpang (upp till .222/.223 Rem) så duger de billigare siktena (Tasco, Simmons, Shirstone o.d.) oftast utmärkt. Med en fjäder/kolvpuffra eller 6.5x55 och uppåt så börjar rekylen slå sönder billigare sikten rätt fort, speciellt med luftgevären.

De billigaste kikare som håller nollan även med lite rekyl är Weaver, och deras 3-9 eller 2-10 ryms gott och väl i din budget. Leupold's Vari-X II och Scandinavia serier kan också hittas till rätt pris, liksom (med lite tur) gamla Bausch & Lomb 3000, om någon fortfarande har dem. Leupold Vari-X III skulle jag inte rekommendera på en icke rekylfri luftbössa, de är inte lika rekyltåliga som deras billigare bröder - även om optiken är överlägsen.

Mitt personliga val skulle bli en Weaver 3-9x42 och de pengar jag sparade skulle läggas på ammunition.

-- Mats
 
Tack för hjälpen

PS. rekylfritt (pneumatiskt) luftgevär är vapnet i fråga.

Ska kanske pröva det på en lättare krutpang kal .22, men mest på skoj då jag använder föredrar diopter på den senare.
 
Duger begagnat??

Om så är fallet så kan du säkert finna ett begagnat Zeiss, Swarowski, Kahle eller nåt i bra skick som passar din budget.
Testa att kolla på http://www.torsbohandels.com och leta dig fram till begagnad optik.
Hade själv turen att hinna köpa ett MeOpta 3-9X42 innan dom prishöjdes, såg sen att Wallströms i Ljungaverk (0691-328 05, ojdå,reklam)hade kvar såna till gamla priserna, runt 3700:-
MeOptas optik används av ryska rymdfarten så det duger iaf till mig. ;-)
/BAX

Sorry, såg inte att du hunnit svara.
/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- kikarsikten Jakt 8
camsti "Mindre" kikarsikten... Jakt 4
Richie Shirstone Kikarsikten Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.