"Mindre" kikarsikten...

Mer kikarsikten...
Jag undrar om kikarsikten i de mindre dimensionerna
typ 1-6x20 och liknande.
De ger, som jag förstått det, ett större synfällt men borde ha sämmre skymningsvärde.
Vilka är fördelarna? Borde man kanske satsa på ett rödpunkt-sikte istället?

Tacksam för synpunkter
/
Johan
 
En god väns far är pensionerad optiker och fanatisk jägare. Han lagar och handlar med begagnade kikarsikten och han menar att ett högkvalitativt sikte med relativt liten objektivdiameter kan funka bättre än ett billigare men större sikte.

Jag vill minnas att han hade jämfört ett litet Pecar-sikte med ett Leupold med 50 mm objektivdiameter och Pecaren hade enligt honom varit bättre.

Nu får du ta detta för vad det är nämligen en annan persons åsikter som återberättas av mig men ett visst korn av sanning lär det i alla fall finnas i det.

Mvh
Harald
 
Kompisens farsa...

må ha varit optiker.

Med mina Leupoldsikten, skjuter jag hål i hålserier allt som oftast.
Det gör jag inte med sikten av samma fabrikat som kända optikermärken (jag har några sådana också).

/Björn
 
Re: Kompisens farsa...

Graip; sa:
må ha varit optiker.

Med mina Leupoldsikten, skjuter jag hål i hålserier allt som oftast.
Det gör jag inte med sikten av samma fabrikat som kända optikermärken (jag har några sådana också).

/Björn

Vad han syftade på var alltså skymningsvärde kontra objektivstorlek. Det gällde inte skottfasthet som du verkar tro. Naturligtvis prickar du lika bra med ditt Leupold som med något annat...

Harald
 
Märkessikten kontra vanliga

Glasmassans klarhet kostar mycket....liksom mekanisk stabilitet. I grova kalibrar med lätta jaktvapen kan ett ljussvagare kikarsikte även ha en längre skottlivslängd.
Själv har jag en Burris 21/4 i Scoutmontage, det passar mig bra på det vapnet, för det ändamålet.
Mina 25 öre.

Go sikt

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- kikarsikten Jakt 8
Richie Shirstone Kikarsikten Jakt 4
freek Bra kikarsikten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.