Semi-Dry och turkajak?

Undrar om det är funkis att använda en Semi-dry avsedd för dykning när man paddlar turkajak? Går en kurs och i mitten av maj ska vi ut på sjön och paddla. Eftersom jag har en semi-dry dräkt så funderar jag på om det kan vara en hit att använda. Det är väl inte sådär jättevarmt i vattnet i mitten av maj.

Mvh
Fredrik
 
Förutsatt att du kan röra dig obehindrat, framförallt i axlar och armar, är det nog ett alldeles utmärkt alternativ.

Många paddlar i torrdräkter, andra i våtdräkter och en del enbart i underställ och träningsoverall. Valet av klädsel är med andra ord högst individuell...
 
Nog funkar det. Sen kan det funka mer eller mindre väl. Ett problem kan ju vara skärning, en paddeldräkt är ju skuren för sittande, en dyktorris för något helt annat. Men, det är väl bara att prova, funkar det så funkar det. Andasförmågan är också viktig, hade en torris som inte andades när jag surfade mycket förr. Ur den kunde jag bokstavligen hälla ut svett/kondens även när fysiska intensiteten varit låg. I det tempot funkar faktiskt dagens "andastorrisar". Att paddla i min gamla torris hade varit en mardröm, usch...
 
Nä, torrdräkten är inte aktuell av flera orsaker utan det är en Semi-Dry som är aktuell. Får väl kränga på mig den och se hur den sitter runt överkroppen. Det var ett tag sen jag använde den.

Vet inte varför men jag känner mig lite skeptisk till att använda en "torris" som andas... Dyknerven som talar antar jag.

När jag har övat lite så tänkte jag nog mest ha vanliga fritidskläder. Men nu är jag helt rudis och det känns lite vingligt och ska vi vara ute och öva några timmar i maj-varmt vatten så tänkte jag att semin kanske inte vore så dumt.

/Fredrik
 
jag paddlar i min dyktorris (bara craftunderställ under) och tycker det funkar bra även på längre turer, tycker inte att det blir så farligt varmt...blir det det kan man ju alltid doppa sig ;-)
 
Provat

Hej
Jag har provat ett par gånger att paddla i min 7mm semidry och det fungerar.
Men efter ett tag blir man väldigt trött då den jobbar emot dig hela tiden.
Men är det för att kunna vara med på några få kortare turer är det ett helt klart ok alternativ enligt mig.
//Henrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.