Dry vs. semi-dry

Har så sakteliga insett att bor man som jag i de allra nordligaste delarna av Sverige och inte vill inskränka sin paddelsäsong till några futtiga veckor under sensommaren så bör man också införskaffa rejälare paddelutstyrsel. Min undran är dock:

Vad ska jag satsa på?

Alt. 1 Dry cag/jacka + byxa eller Alt. 2 Semi-dry cag/jacka + byxa

Vad är egentligen skillnaderna mellan dessa två typer, hur mycket vatten släpper alt. 2 in? Är det inte att tänka på om man vill paddla/bada i 0-7 gradigt vatten? Hur andas respektive alt? Detta varierar säkert från jacka till jacka men om ni som kör med det ena eller andra skulle generalisera? Är även tacksam för tips på modeller som skulle passa mig, d.v.s 160 cm, 56kg rund. De flesta modellerna verkar vara i herrstrl och då antar jag att det är Small som gäller...

Det handlar ju ändå om några tusenlappar och de vill man ju inte gärna kasta i sjön. Hoppas någon kan hjälpa!

Hälsningar

Linnéa
 
Hej Micke och tack för svaret! Ser att du haft liknande funderingar, vad föll dit val på tillslut eller har du inte blivit klokare/bestämt dig ännu?:)

Torrdräkt har jag också funderat på men det känns som om jag har större möjligheter till att variera i en tvådelad utrustning...

Linnéa
 
Håller på och sparar ihop till en Typhoon Racer Drysuit
...men det går lååångsamt. Studiemedlet är alldeles för lågt så här på sommaren. :)
Dräkten ser i a f fin ut, med dragkedja fram och allt. Dessutom mer prisvärd än något jag har sett (eller ja, i alla fall billigare).

Men blir det inte obehagligt att bli blöt i midjan? Jag menar, det partiet är ju tillräckligt jobbigt att doppa såhär på sommaren?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.