dry pants?

Har tänkt lite och tror att ett par byxor a torrdräktstyp skulle kunna vara något för mig när jag paddlar surfski i kallt vatten. Mitt resonemang går så här. Ett par sådana byxor skulle kunna fungera som ett kapell gör på en kajak och efterssom man blir överspolad titt som tätt och ofta har vatten i sits och fotbrunnar borde inte värmen bli så olidlig som den blir i en kajak där det redan blir varmt under kapellet. Jag vill kunna paddla på ordentligt utan att det blir för varmt.

Hur varma är dessa dräkter?

Hur tätt blir det med bara ett par brallor?

Är det en bra ide eller ska man nöja sig med ett par tjockare neoprenbrallor i stället? (jag tror att det blir för stelt).
 
Finns det någon form av torrdräktsbyxor på marknaden? Rent spontant låter det inte som någon jättebra idé tycker jag.

Torrdräkt är ju helt tätt, så om du råkar få in vatten så stannar det ju där. Det blir ju rätt fuktigt inifrån, någon form av tjockare underställ under kan ju skjuta upp det ett tag.

Så jag skulle tippa på att en tjock våtdräkt är smidigare än kombinationen underställ + torrdräkt. Om jag skulle hamna i vattnet så skulle jag nog föredra att ha en lite åtsmitande elastisk våtdräkt än en bylsigare torrdräkt. Men det kanske finns nya smidigare materiallösningar på torrdräktsområdet?
/Danne
 
Danne W; sa:
Finns det någon form av torrdräktsbyxor på marknaden? Rent spontant låter det inte som någon jättebra idé tycker jag.
Forspaddlarna kör ju med torrtop och torrbyxor ofta när det är kallt med argumentet att det är varmare och smidigare än neoprene.

Det finns många modeller att välja på, både andningsaktiva och heltäta. http://www.kajaktiv.se kan du kolla på som start. Och på http://www.forspaddling.com -sajtens forum kan du nog få mycket tips när det gäller bra byxor för paddling.
 
Trevligt att vara torr

Jag kör med en BomberGear torrjacka i fors och lurar på deras bomberpants till nästa år.
Som i allt annat så finns lika många åsikter som användare men vad jag har hört så ser man torrbyxor som ett komfortplagg för den som inte simmar så ofta. En våtdräkt anses säkrare, den kan inte vattenfyllas och den skyddar mot slag och skrap.
En hel torrdräkt eller en torrbyxa KAN vattenfyllas och ställa till det, det lär vara förbjudet för forsguider på NZ att använda torrdräkt/byxa utan att klippa upp dom vid anklarna.
Normalt så borde neopren vara varmare men det beror såklart på hur mycket man bylsar på sig under. Torrbyxor och ett tunt underställ räcker säkert för dig.

Givetvis vill du ha andande byxor, kan också tänka mig att du inte vill ha en hög neoprenmidja. Det borde vara ivägen för motions/tävlingspaddling på plattvatten med kraftig bålrotation, man roterar inte lika mycket i fors.

Med andande material och lägre midja (du badar knappast ändå?) så tror jag det klart att är det bästa för en öppen kajak i kallt väder.

Släng ut en fråga på forspaddling.com och kolla vilka märken som rekomenderas.


/JL
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.