Sarektjåhkkå

Vi är två goda vänner som sitter och småplanerar sommarens fjällvandring, som vi nu har bestämt ska ske i Sarek.
Har vistats i området förr, dock bara småturer kring Kvickjokk och pårtemassivet. Så vi tänkte nu gå kring Sarektjåkkå och Ähpar, Start Sourva och mål förmodligen i Salto.

Så till vår fundering, Stortoppen i sarektjåkkå, hur svår? och vilken väg är lämpligast, från söder via Mihkajiegna eller norrifrån, Alep sarekjiegna? via glaciärtungan mellan stor och sydtoppen?

Alltid svårt uppskatta vad som blir svårt för andra, men vi är vana fjällvandrare och har en del glaciärerfarenhet men är inga alpinister direkt... =)

Tack på förhand!
 
Det är väldigt korkat att gå över glaciärer på sommaren om man bara är två st. Om man vill fortsätta leva vill säga.
 
Vi är två goda vänner som sitter och småplanerar sommarens fjällvandring, som vi nu har bestämt ska ske i Sarek.
Har vistats i området förr, dock bara småturer kring Kvickjokk och pårtemassivet. Så vi tänkte nu gå kring Sarektjåkkå och Ähpar, Start Sourva och mål förmodligen i Salto.

Så till vår fundering, Stortoppen i sarektjåkkå, hur svår? och vilken väg är lämpligast, från söder via Mihkajiegna eller norrifrån, Alep sarekjiegna? via glaciärtungan mellan stor och sydtoppen?

Alltid svårt uppskatta vad som blir svårt för andra, men vi är vana fjällvandrare och har en del glaciärerfarenhet men är inga alpinister direkt... =)

Tack på förhand!

Jag gick för ett par år sen på glaciären norr om nordtoppen och upp på stortoppen, jag har ingen karta framför mig nu men vägen är rätt uppenbar. Detta var i augusti och vi gick två personer med rep och stegjärn och allt.

Skulle jag göra om det skulle jag gå utan rep eller stegjärn, ensam med nån form av broddar. Glaciären var i princip snöfri och man behövde inte gå över några sprickor. Det var inte särskilt brant på något ställe heller.

Upp till toppen var det moment av scrambling, men det är vandring och ingen klättring det handlar om. Så klättringserfarenhet behövs inte.

Jag har inte gått från skarja, men det ser ut som att det är feta sprickor som är snötäckta innan man kommer upp på kammen mellan syd-och stortoppen, så den vägen borde helt klart vara jobbigare på så sätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.