Santiago de Compostella?

Finns här någon som vandrat pilgrimsleden Le Puy -Santiago de Compostella?
Det är en dröm jag när att någon gång få vandra denna pilgrimsled i fotspåren av Roland i Rolandsången, Karl den store, Vikingen Sigurd Jorsalafar och den Heliga Birgitta.
Inte för en religiös övertygelse utan för att känna historien från tusenåriga vandrare som gått före.
Hur genomför man en sådan vandring?
 
Re: Tack

Fritidsbutiken; sa:
Tack för hjälpen!
Kanske det finns fler som kan något om den nämda vandringen?

Hej,
du hittar användbar info under http://www.caminosantiago.com.
Där finns även ett "Pilgrims Forum" där du kan komma
i kontakt med de som gjort leden. Du hittar forumet
om du klickar på "Orientation".

Har själv planer på att cykla från Roncesvalles till Santiago de Compostela i sommar och kombinera det med klättring. Pilgrimsleden har anor från 900-talet och även om den inte är så känd i Sverige så är den stor i övriga Europa.

Lycka till
 
Troits att alla vägar leder till Santiago, sâ finns det mânga olika rutter att välja pâ, beroende pà var i Pyreneerna man kommer in i Spanien.

Mânga väljer att enbart gâ delar av leden.

Utan tvivel en led med lànga traditioner, och pga detta válfyld med historiska byggnader och monument lángs densamme (medeltida kyrkor, broar, gástgiverier, kloster etc etc).

även jag är sugen pà att nâgon gàng gà el Camino de Santiago.

Lycka till!

http://www.jacobeo.net/eng/index.htm
 
El camino

Hej,

Jag gick el camino de Santiago sommaren 2002 from Saint Jean Pied de port till Santiago de Compostela. Det var en upplevelse i sig själv!
Du undrar i ditt inlägg hur man genomför en sådan vandring. Jag påstår att allt du behöver är tålamod och inte ha bråttom under din vandring. När det gäller det fysiska så ska du gärna förberedda dig genom att några veckor innan göra dagsturer. Börja med 10 - 15 km två dagar i veckan i början. Sedan ökar du successivt och lägger till packningen. Det rekommenderas att du inte bär mer än 10 % av din egen kroppsvikt. Har du frågor så är du välkommen att mejla på sev@passagen.se
 
Bra svar

Hej Ingrid!


Men gjerne litt utdypning: bære 10 prosent av sin egen kroppsvekt, høres fornuftig ut. Men det blir ikke veldig mye. Er det så mange overnattingssteder og steder å kjøpe mat/drikke, slik at man ikke behøver å ta med telt og mye proviant?

Og jeg vil gjerne vite noe om prisnivået på overnatting og mat/drikke oxo?



Olav
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.