Sage SP/SPL ?

Har hittat Sage SP/SPL till ett bra pris, om jag förstått det rätt så är det för att dom slutat med den modellen som de rear ut den. Den nya heter väl SLT?
Men jag undrar nu om dessa spön kanske är för avancerade för mig. Har i och för sig flugfiskat i 15år, men jag kan ej skryta med att vara någon bra kastare.
Hur är dessa spön jämfört med VPS, VPS light?

Nu säger ni att det är väl bara att åka och testa, och det är ju sant.
Men problemet är att om jag ska testa SP, så måste jag åka en bra bit. Så om ni avråder mig, så kan jag bara åka och testa VPS och DS2 på betydligt närmare håll.
/Tomas
 
SP - RPL (VPS)
SP spöet böjer sig lite längre ner. Har en lite djupare aktion. Jag har ett par SP #4 och en RPL #5 så jämförelsen är inte helt riktig. SP spöet är nog lite lättare jämfört med RPL. Du har också mer påkostade detaljer på SP:spöet än RPL - och gissningsvis även VPS.

SPL
Har ett #2 spö som är kul att använda i små åar och liknande. Mjukt helaktionsspö. Vet ej hur det är i högre klasser. Det andra #4 SP som jag köpte på rean är 5 delat och har motsvarande karaktär - dvs går mer mot helaktion.

LL
Har provat ett LL spö vid ett tillfälle. Har för mej att det var ett #5 spö. Fantastiskt spö! Motsvarar väl nu ett VPS-Light. Ganska likt mitt 2 delade #4 SP tycker jag.

Jag använder främst SP/SPL i rinnande mindre vattendrag. RPL använder jag inte längre men annars är det nog mer allround till både sjö och älv/å.
Jag tycker att fisket är roligare med SP. Men det kan vara svårt att använda när det blåser vid en sjö.

Gillar du mjukare spön så prova SP och/eller VPS Light. Gillar du lite kraftigare don så prova VPS.

Aktionsmässigt (Djupast, långsammast -> Toppigast, snabbast)

SPL -> SP,LL -> RPL -> XP

mvh
Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Försvinner Sage från Svenska marknaden? Fiske 2
Tomas J Sage VPS vs. DS2 ? Fiske 2
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
Outsider Bara en liten Sage-fråga! Fiske 0
TG Sage G3 VPS - G.Loomis GL3 Fiske 11
Graip Sage SLT vs G.Loomis GLX Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.