Sage G3 VPS - G.Loomis GL3

Funderar på att köpa ett custom bygge.

Valet av klinga står mellan ovanstående.

Ni som har erfarenhet..!! För & nackdelar.

Min kastteknik lämpar sig bäst för lite snabbare aktion.


//TG
 
Jag...

har bara bra erfarenheter av SAGE VPS (eller RPL som den hette tidigare), tyvärr så är det sämre med erfarenheter över huvudtaget när det gäller Gary Loomis spön. Provade dock ett par IMX-spön men de föll mig inte i smaken, var alldeles för "pinniga", men GL3:eek:rna kan ju vara annorlunda?

Nja, jag skulle ha kört på SAGE VPS, bara synd att de inte finns kvar i 596-modellen...

Synd att Graip (duktig flugfiskare som brukar vara på forumet) är på semester, han kanske har provat GL3:eek:r...


/Anders B
 
Har snabb-provat klass 5 av båda. Äger dock inget. Här är mina reflektioner:

1085-B, 1085-4B
G3: Toppstyvt, svårkastat med dålig precision på korta avstånd. Trodde nästan jag fått fel topp! Lättladdat och kastar nästan av sig själv när lite lina väl ligger ute. Supersnabbt är det dock inte. 2-delad kändes bättre (mer proportionerlig böjkurva) än 4-delad.

590, 590-4
VPS: Toppenfint medium-snabt spö. Kommer inte på någon anledning att inte slå till annat än om man vill ha enbart en snabb kastkanon. Då blir det ett XP. VPS är heller inte något riktigt finlirspö för ”bäckmete”, men känns mer lättrixat än G3. 2- eller 4-delat - en smaksak!

Samtliga spön är helt ok om man bara ska sprätta ut lite lina, men själv föredrar jag antingen ett riktigt snabbt spö (läs XP) eller en riktig softis med känsla & kontroll (SP).
 
Kanske borde förtydliga användarområdet för mitt fiske.
Jag fiskar mestadels efter regnbåge i Put&Take vatten, men även efter havsöring på västkusten. Men då jag ett antal ggr fått ge upp vid kustfiske pga för mkt vind vill jag ha ett spö som klarar även blåsiga dagar.

Samtidigt vill jag hålla mig till #5-7.

Jag har förstått att Sage spöna skall vara riktiga "vindklyvare" , är det så?? Klarar de av överklassade klumpar mm..??

Nu använder jag ett Vision3Zone #6 till detta fiske.
Det känns lite "tunnt" när det vindar.

//TG - En glad amatör
[Ändrat av TG 2002-07-02 kl 14:23]
 
Sage javisst

Sage VPS( gamla RPL) är ett höjdarspö.
Stll going strong trots många år på nacken.
Hur många spömodeller från 1986! finns kvar idag? Sage försökte med namnbytet till VPS få RPL köparna att byta till efterträdaren RPL+, men den gubben gick inte, RPL+ försvann men VPS fortsätter att locka nöjda flugfiskare. Både SP, RPL+ SP+ nyare Sagespö har försvunnit ur sortimentet.LL-serien kom 1987 försvann, men Sage tvingades återuppliva den som VPS-Light!
Lite historik, men det bevisar VPS(RPL):s storhet!

Ska du alltså köpa ett färdigt Customspö, rekommenderar jag dig följande länk:
http://www.wittlock.se/_Spobyggnad/_Custom/custom.html
Kanonkvalitet med sveriges stösta? utbud på komponenter, du får ditt drömspö precis som du vill ha det! och till kanonpris.
Wittlocks har även byggsatser och klingor och allt annat!
 
GL3!

Mitt val skulle utan tvekan blivit Loomis GL3. Ett grymt skönt spö som ger en otrolig linkontroll. Du kan använda en grymt kort kaströrelse med detta spö vilket jag gillar. Det kräver en del av kastaren vad gäller tajming men när du väl lärt dig hantera det kan du kasta med hög precision och med ett minimum av kraftinsats.
 
Priset på Sage varierar

Förutom att du kan custom-bygga ett för 3500:- kan du säkert hitta det för långt under 8000:- om du leter lite. Själv gav jag strax över 5000:- i USA - trots hög dollarkurs på 10 kronor och utan rabatt. Ska du köpa ett Sage är jag dessutom ganska säker på att du kan förhandla till dig en rejäl rabatt (15-20%?) i fiskebutiken.

Nu kan man iofs fråga sig om det är värt så mycket pengar - även om jag personligen är extremt nöjd med mitt. Men det låter jag var och en bedömma.

Peppe
 
Till sna_ke

http://www.willyssportfiske.se
Dom har Sage SPL på rea.ca. 4500:-
SPL utgick förra säsongen så därför kan du hitta dom till bra pris.
Har inte testat dem,men ett flertal SP, och SPL ska vara långsamare än SP som är ett grymt bra spö i många klasser! 490-3 och 586-3 är nog ett av de bästa spön som tillverkats enligt mig!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Sage VPS vs. DS2 ? Fiske 2
TG Försvinner Sage från Svenska marknaden? Fiske 2
Tomas J Sage SP/SPL ? Fiske 1
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
Outsider Bara en liten Sage-fråga! Fiske 0
Graip Sage SLT vs G.Loomis GLX Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.