Säsong i Kanada

Hej hej! Vi är tre ev sex som har planer på att åka till Kanada i tre månader i vinter. Tänkte höra oss för om det är någon som har gjort en säsong och som har lite tips. Är det smart att styra upp boende innan eller är det bättre att fixa det på plats? Vi kan inte riktigt bestämma oss vart vi vill åka, det ända vi vet är att vi inte är så sugna på att åka till någon jätte stor skidort utan är mest sugna på något mindre med grymm skidåkning. Men det får juh o andra sidan inte vara så litet så att man tröttnar efter en vecka. Har kollat lite på Revelstoke, någon som vet nått? Sen vore det ju skoj o kanske få uppleva mer än en skidort när man väl är där men hur funkar det med liftkort o så? Hur mycket pengar bör man räkna med att det går per näsa? Med boende o hela köret? Många frågor på en gång :) Tacksam för alla tips vi kan få!!
 
Jag har tre säsonger i B.C. bakom mig. Två i Fernie och en i Nelson.
Vilken ort som är "bäst" beror lite på preferenser vad gäller åkning och hur mycket man är beredd att gå för sina svängar.
WH2O är lite coolt, två gamla liftar och i snitt 13 m snö/säsong. I Fernie finns det mer liftburen åkning, men det är klart mer konkurrens om snön.
Kicking Horse har jag inte åkt tillräckligt mycket för att kunna bedömma annat än att det är grymt bra terräng och betydligt mer fallhöjd än de övriga små hålorna. Det ligger dock lite i snölä.

Revelstoke är nytt och hade en grym säsong förra året, snacket går och jag tror att det kommer vara många hungriga puder-rävar där i vinter.

Vad gäller boendet så beror det mycket på vilken ort det är. Nelson visade sig vara svårt att fixa boende på plats, i Fernie var det iaf lättare när jag var där, men det är några år sedan.

Sök lite här i forumet, jag har svarat på ungefär samma frågor förut.

PS. Fixar ni boende i Fernie hyr jag gärna in mig några veckor. Blir det en bra säsong har jag planer på att göra återbesök några veckor i vinter
 
Säsong i kanada

Va roligt! Ja då alla av oss inte är allt för hurtiga vore det trevligt att hitta ett ställe där det finns möjligheter att gå på toppturer men även ok liftsystem då man kanske inte orkar knata varje dag.

Men om du nu gjort två säsonger där måste jag passa på o fråga vilken budget vi bör räkna med. Vi har nämligen några kompisar som i och för sig åkte för två år sedan då dollarn var högre men dom gjorde av med närmare 40 000kr var, bara på en månad. Då åkte dom visserligen runt rätt mycket, men är det så dyrt i bc med liftkort o boende?

Det ska nog inte vara några problem om du är sugen dvs om det blir Fernie.
 
Man får helt klart ut mest av alla de små orterna i B.C. om man är villig att gå någon timmar.

Kicking Horse har nog "bäst" terräng utan att man behöver stighudar och har även mest "alpkänsla". En del högalpin åkning och ganska mycket fallhöjd.
Golden är dock en riktig håla, jag är tveksam till om jag skulle vilja bo där en hel säsong.

Fernie har helt ok åkning i liftsystemet, men det är stor konkurrens på puderdagar och de som inte går alls brukar vara lite less mot slutet av säsongen.
Däremot är turandet lättåtkomligt. 1 timme på stighudar ger dig ett grymt åk, sedan är det lika långt att gå upp på nästa ridge....
Mycket säsongare att hänga med, massor med australiensare, på gott och ont

WH2O "kräver" nog att man har stighudar för att man ska uppskatta att åka där en hel säsong. Man vill nog också ha bil eftersom det är en bra bit upp till backarna från Nelson.
Nelson är å andra sidan ett charmigt ställe med många roliga hippies.

40 000 på en månad? Hur tusan lyckades dom med det? Det är ungefär vad jag gjorde av med på 3 månader i Fernie. Visserligen är det ett tag sedan och det mesta är väl dyrare, men å andra sidan kostade dollarn 6,50! Då ägde jag dessutom bil där...
 
Intressant intressant.. tack så mycket för tipsen.. vi har dock ännu inte kunnat bestämma oss, hittade yttligare ett ställe som verkar intressant.. Red Mountain.. som vi ska undersöka närmare.. har du några erfarenheter eller hört något om den orten?

Det börjar luta mer och mer åt att åka runt, det finns för många ställen man vi se o uppleva svårt att välja mellan grymt bra och fantastiskt :) Men o andra sidan lär det ju kosta lite mer.

Ja du 40 000, kanske åkte mycket helikoper fast det tror jag inte. Skönt att höra att du klarade tre månader på dom pengarna, började kännas lite motigt att vara tvungen att spara 120 000 var för att åka skidor en vinter..
 
Jag har av någon anledning aldrig lyckats ta mig till Red men jag har hört en del om det.

Om jag fattat saken rätt så är det bra åkning om man gillar skog. Det ligger lite lägre och har mindre fallhöjd, så det är enbart skogsåkning, finns inget kalfjäll.
Det ska även vara riktigt tätt mellan träden, kvicka skidor rekomenderas.
Rossland som by vet jag inte mycket om, annat än att det är litet. Å andra sidan är det bara en timme till Nelson om man vill se en större stad/ort.

Att åka runt kostar betydligt mer, det som avskräckt mig från det är att det blir så jäkla dyrt att köpa liftkort eller flera olika säsongskort.
 
Hej.

Ser att Kicking Horse nämns lite grann i diskussionen. Spenderade 3.5 månad där förra vintersäsongen. Jag bodde även 4,5månad i Whistler säsong 06/07 så jag skulle väll kunna dela med mig av mina åsikter om de två ställena.

Whistler:
Stort system som alla typer av åkare klarar att åka, och det är såpass stort att man inte tröttnar på systemet i sig. Grym park för dom som gillar det. Fruktansvärt mycket folk! Räkna med långa köer under helgerna, och i att tala på hur det är efter ett dump... Det är en grym puderhets efter snöfall. Mkt folk gör även att out-of-bounds åkningen blir relativt fort uppkörd.
Whistler ligger vid kusten = fuktigt & tung snö, MKT snö, varmt, en hel del dimma och faktiskt regn (även i januari).
Whistler by är ju ett kapitel i sig. Barer, nattklubbar och skishops överallt.
Liftkortet är svindyrt! Jag fick betala ca 10.000kr och det var ändå på earlybird.
Boende måste fixas innan ankomst.
Sammanfattnings vis: Bra ställe att göra första säsong på när man inte riktigt vet vad för typ av åkning man prioriterar eller har koll på.
____

Kicking:
Grym terräng! Finns hur mkt exponerat och krävande åkning som hellst. Ett ställe att utvecklas på. Brant åkning, inget man åker som nybörjare (vare sig i pist eller utanför).
Väldigt fin torr snö, dock betydligt mindre mängd än i whistler (där snön ändå regnade bort...).
Väldigt litet skidsystem (2liftar som man använder), vilket gör att om du inte gillar att tura så kommer du bli uttråkad efter 14dar.
Gillar du däremot att tura har du kommit till himmelriket. Extremt bra åkning out-of-bounds där man med lätthet kommer tillbaka till systemet. Finns istort sett alltid orört att hitta, även efter 1,5 veckas torka. Man ska verkligen ha koll på sin lavinkunskap, gick mkt laviner förra året. Något man aldrig hörde om i whistler.
Sedan har du Rogerspass runt 50min ifrån Golden. Där pratar vi riktigt åkning. Ett turmecka utan dess like.
Lite folk och betydligt billigare liftkort!

Golden är som sagt en håla. Har vad som krävs, inte mer. Så har man en partysäsong framför ögonen så har man verkligen valt fel. Man är här för åkning.

Jag trivdes som fisken i vattnet! Hade klart mkt roligare och bättre åkning här. Sedan klarar jag mig iofs kanon utan whistlers nöjesliv.
_____

Var aldrig till Revelstoke men mina rumskamrater åkte dit över dagen. Dom tyckte det va okej, men skulle nog inte vilja va där en säsong. Revelstoke skryter med fallhöjd, visst det stämmer. Men skogen täcker istort sett hela berget, så fallhöjden äts upp kan man säga. Vågar inte uttala mig allt för mkt då jag inte varit där utan hört från kompisar.


Undrar du över något så är det vara att fråga. Annars finns det mängder av forumtrådar på: freeride.nu där det verkar som varannan medlem ska till whistler iår.
 
Ja vad säger man så många toppar så lite tid (och pengar för den delen 10 000?) Är dock inte så sugen på Whistler, vilket jag nu fick bekräftat... är inte ute efter massor med människor och partaj..

Å andra sidan vore det trevligt med ett någolunda bra liftsystem så att man inte måste tura varje dag (finns medresenärer som inte är allt för hurtiga) ... av det jag har hört hitentills verkar det vara det ena eller det andra..nån som vet nått?

Måste passa på o fråga.. uppskattningsvis, vad bör man räkna med för buget om man vill vara borta i tre månader?

Tack för tipset ska genast gå in på freeride..
 
Måste passa på o fråga.. uppskattningsvis, vad bör man räkna med för buget om man vill vara borta i tre månader?

Budgeten blir ju alltid vad man gör den till... Men en liten fingervisning:

flyg ca 7000kr
boende 3500kr månad/person
mat ungefär som sverige
på systemet: 33cl öl 9kr, vin 15%dyrare än hemma och sprit 15% billigare än hemma.
på krogen: öl eller shot 35kr.

köpa utrustning i kanada är generellt sett samma pris som hemma, om du inte hittar någon bra deal. de flesta beställer ifrån usa (tillkommer tull, moms etc), där det är lättare att hitta grejor till bra priser. leveranstiderna kan dock bli rätt långa...

som sagt, det blir vad man gör det till. spenderade väll drygt 70000kr på whistler trippen (4,5månad). men då köpte jag ny komplett skid & lavin utrustning, och varken snålade eller slösade under tiden.
trippen till kicking i vintras (3månader) gick på runt 33000kr och då åkte jag runt med sliten utrustning från förra säsongen samt höll i pengarna.

sedan en sak till ang kicking. man bor i golden ca 12km ifrån skidorten. transferbussarna (går typ 2ggr om dagen) är riktigt usla!!! man använder dom aldrig! för att komma till backen så får man antingen köpa en bil (enkelt & hyffsat billigt) eller lifta. lifta kan låta skumt, men kanadickerna har en helt annan inställning till att plocka upp folk. tar oftast inte mer än 10min att få lift och har dom inte plats i bilen får du sitta på flaket. jag liftade en hel del och det va faktiskt ett rätt schysst sätt att träffa folk på.
 
Tack så mycket för fingervisningen.. Då är det faställt att vi har råd.. nu gäller det bara att bestämma sig vart...

En sista liten fråga bara, har varit inne på div. orters hemsidor och kollat priser på liftkort och det verkar som att de precis som vi har billigare säsongskort under lågsäsong, stämmer det? Bör man då köpa liftkort nu, innan man åker och hur går man då tillväga?
 
Stämmer att de flesta orter har Early Bird erbjudande. Ju tidigare du köper desto billigare blir det.
Hur du går tillväga brukar framgå av respektive orts hemsida.

Om du ska göra det eller inte kan bara du svara på. Kommer du åka dit oavsett eller kommer du kanske ångra dig? Vill du kunna byta ort innan säsongen så är det ju tråkigt att redan ha betalat för ett säsongskort.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.