Fråga om Kanada

Hej på er

Jag har bokat en resa med Langley (som jag har bra erfarenhet av sedan tidigare) t Kanada, en Ski Across m start i Calcary och mål i Vancouver, via Fernie, Golden, Revelstoke och Sun Peaks.

Några frågor har jag, och är jättetacksam för input från er!

1. Bäst tid på säsongen när är det? Tidigt, sent?
2. Pref för att åka Calgary-Vancouver eller Vancouver-Calgary? Båda möjligheterna finns
3. Ngn som varit på denna typ av resa o har lite tips/erfarenheter

Charlotte
 
Hej!
Jag var på en Ski Across med start i Vancouver för ett gäng år sedan, 2001 i slutet på januari tror jag. Tyvärr var det just det året den snöfattigaste säsongen på 30 år... Basen var usel, men det snöade mycket under resan. Skidorna såg bedrövliga ut under, men man kan ju renovera eller köpa nya ;-) Lössnö fick jag mitt lystmäte av i alla fall!
Resan var som helhet jättelyckad. Helt OK boende, fungerade bra med en massa bussåkande, trevligt folk både på resan och i övrigt på skidorterna. Servicenivån är ju något högre i Nordamerika jämfört med surande och tjänstovillig liftpersonal som man ibland råkar ut för i Europa. Personligen tycker jag att det har sin charm med den behändiga storleken på skidområdena jrft alperna. Lätt att hitta bra offpist, fin skogsåkning osv. Det var kul att prova olika orter, och folk i liften delade gärna med sig av sina åktips.
Finkläderna kan man lämna hemma. Vad jag minns åkte vi mycket buss direkt från backen, så en förstärkningsjacka förutom skidjackan var skön att dra på om man blivit blöt under dagen. Musik&ljudböcker till bussresorna rekommenderas. Inte så dumt med lekar och allsång heller för att få milen att gå! Hoppas du får en skön resa!

Katarina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.