Så nära...

Vad menas med "freestanding"? Jag tänker mig att "fristående" tält ska kunna användas helt utan markpinnar, som en del kupoltält kan, men här förstår jag inte hur tältstängerna ska kunna spänna ut golvet om man inte fäster det i marken på båda sidor.

Vad är det som gör att bågarna inte blir parallella?
 
Jag tycker det fungerar rätt bra med löst yttertält. Jag har ett Marmot fortress och innertältet har aldrig hunnit bli riktigt blött under uppsättning i regn och jag tycker problemet är lite uppförstorat. Visst är det smidigare med "den nordiska modellen" men det är inget oöverstigligt att slå upp ett tält med löst yttertält. Egentligen gillar jag mitt Marmot bättre än mitt Nallo 3GT; det är vindstabilare, har bättre ventilation och är ljusare. Tyvärr är det dock nästan 2 kg tyngre vilket sätter en del gränser för dess användning.

Eurekatältet såg faktiskt väldigt intressant ut.. undrar vad det kostar..
 
Ehh, jag vänder på det. Varför skulle de bli paralella? enligt manualen så ser bågarna ut såhär uppifrån.

Bågarna skär varandra i två punkter. Vad är det (förutom markfästena) som förhindrar att de roterar kring linjen genom skärningspunkterna (så att golvet skrynklas ihop)?

Notera att min fråga egentligen gäller vad som menas med "freestanding". Fristående kupoltält spänns ju ut av att golvet förhindrar att bågarna rätar ut sig. Om tältet inte är fristående i den meningen så är min fråga obsolet.
 
Bågarna skär varandra i två punkter. Vad är det (förutom markfästena) som förhindrar att de roterar kring linjen genom skärningspunkterna (så att golvet skrynklas ihop)?

Notera att min fråga egentligen gäller vad som menas med "freestanding". Fristående kupoltält spänns ju ut av att golvet förhindrar att bågarna rätar ut sig. Om tältet inte är fristående i den meningen så är min fråga obsolet.

Om man tittar på den här bilden så ser det ut som att bågarna skär i olika lägen,det kan ju göra att det inte 'slår' sig:
eureka_skylite_2_sul_1303628_16927.jpg
]

Hmm,bilden funkar inte...

Nåja,om ni kollar på innertältet via nån länk så fattar ni.


peter
 
Lösningen...

:)
Bågarna skär varandra i två punkter. Vad är det (förutom markfästena) som förhindrar att de roterar kring linjen genom skärningspunkterna (så att golvet skrynklas ihop)?

Notera att min fråga egentligen gäller vad som menas med "freestanding". Fristående kupoltält spänns ju ut av att golvet förhindrar att bågarna rätar ut sig. Om tältet inte är fristående i den meningen så är min fråga obsolet.

Ha, det är ruggigt likt mitt hemma projekt, min "muzzledome 2" ett amerikanskt tält, och det är helt fristående..bilder på det grundkonstruktionen bör finnas kvar under "gör det själv"!

Nackdelen med det är att det Inte verkade vara lika vind/tryckstabilt som ett med korsande bågar...

//A

//A
 
:)

Ha, det är ruggigt likt mitt hemma projekt, min "muzzledome 2" ett amerikanskt tält, och det är helt fristående..bilder på det grundkonstruktionen bör finnas kvar under "gör det själv"!

Nackdelen med det är att det Inte verkade vara lika vind/tryckstabilt som ett med korsande bågar...

//A

//A

OT:Ang. ditt hemma-projekt,har du kolla på hur ventilerna sitter på Bergans Cho Oyo?

ON T:Ang,vind-/tryckstabilitet beror det mer på huruvida de två bågarna fixeras antingen vid korsen (knyta ett snöre?) eller via stormlinorna.Något av de två bör räcka,kommer Stormen (med stort S) lär det troligen lätta innan det kollapsar.Fanns degen skulle jag slå till,bäst hittills.


peter
 
:)

Ha, det är ruggigt likt mitt hemma projekt, min "muzzledome 2" ett amerikanskt tält, och det är helt fristående..bilder på det grundkonstruktionen bör finnas kvar under "gör det själv"!

Nackdelen med det är att det Inte verkade vara lika vind/tryckstabilt som ett med korsande bågar...

Anders, jag antar att du menar på din hemsida under "gör det själv"? Jag hittar inte din hemsideadress. Har googlat lite också.. :/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.