Rutnät i Ryssland

Hej

Jag åker till Ryssland för att klättra och tänkte då ta med min 60csx. Är det någon som vet vilket rutnät Ryssarna har?
 
Jag har en rysk karta, över Vologda län tryckt 1995 i skala 1:1.000.000. På den verkar det vara lat-long. Annars borde väl UTM/WGS84 vara användbart.
 
För några år sedan hade jag en del kontakter med ryska kollegor som arbetat med kartproduktion under kommunisttiden.

De berättade att en av kartografens främsta uppgifter på den tiden var att "ljuga" genom att medvetet skapa deformationer i kartan så att de inte kunde användas av en motståndare för noggrannare positionsangivning.

Tricket var tydligen att skapa dessa felaktigheter så att det med rätt kunskap gick att kompensera för felen i kartan om man s.a.s. tillhörde "rätt" sida.

Litet paradoxalt är det att de ryska topografiska kartorna Sverige över som nådde väst för några år sedan i en del avseenden var bättre än de kartor Lantmäteriet producerat.

Om det idag går att få tag på digitalt material över Ryssland med tillförlitlig geometrisk kvalitet känner jag inte till.
 
Sovjetiska militära kartor har ett eget ryskt datum Pulkovo 1942 eller något sådant. Årtalet är i alla fall 1942.

Det finns skannade sovjetiska kartor över ryssland och andra länder att köpa dyrt från USA och Tyskland. Vet inget om tiden post SSSR och var du skulle kunna köpa kartor. I Rga finns en stor kartbutik, dom kanske vet, det var dom som förmedlade de sovjetiska militära kartorna över Sverige sedan trupperna lämnat järnvägslaster med kartor efter sig.

Jag har bara sett lat long på ryska kartor. UTM är ett Nato-format, stavas HATO på ryska.


[Ändrat av jonasolof 2007-06-20 kl 22:51]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.