Peking-kazakstan-ryssland karta?

Hej!
Har en bror i peking som köpt en MC som han tänkt köra hem på.
Har lovat skicka ned ett paket med GPS, sat.tfn och kartor.
Det visade sig lite besvärligt att hitta bra kartor.
Någon som kan tipsa om detta? Snälla?

/Andreas
 
Mycket omfattande fråga. Tvivlar på att det finns garminkartor över det inre av Kina. Vet han överhuvud taget vilken väg han får ta?

Här är en site med kartor över ryska republiker och oblast. Allt på ryska men det alfabetet ska man nog ändå ha lärt sig om man tänker åka där:

http://corsar.avtostop.ru/gps/maps.html


Här är en kommersiell karta över Ryssland.

http://www.ingit.ru/

Det finns en mängd fria kartor över ryska städer.

Lägg in kartorna i Mapsource eller på minneskort med M3 som jag skrev om i tråd i dag om att få in imgfiler i Mapsource.

Det finns/fanns en tjeckisk kartserver med mängder av kartor från hela världen inklusive det inre av Kina och Mongoliet. De var dock skannade papperskartor.

En lösning vore att använda en PDA liknande iQue 3600 som kan klara både vektorkartor och rasterkartor. Därtill en 60 CSx som backup eller en Streetpilot av lämplig modell. Allt beror på hur insatt han är.

Annars får han väl ta tåget och stiga av i Irkutsk och köra hem därifrån. Fast det kunde ju vara rätt kul att köra genom Mongoliet. Stort, platt och öppet så han behöver knappt någon karta. Jag har åkt igenom på tåg från Moskva till Peking för länge sedan. Jag tvivlar på att kinserena tillåter västerlänningar på MC i de turkmenska områdena i väster.

Kan du ange en färdväg är det lättare att komma med karttips. Det finns kinesisk kartmakare att fråga också plus mängder av ryska.

Den site som väl mest sysslar med storvulna färder på MC är tyska TTQV.com. Jag skulle försöka få tips och råd för resan på derasa forum.
[Ändrat av jonasolof 2006-05-03 kl 19:51]
 
Tack för svaret!
Tyvärr läser jag inte tyska, annars hade TTQV forumet säkert varit nyttigt. Har skickat en förfrågan till dem. De verkar ha en hel del användbar(och säkert dyr) utrustning. Fick veta idag att han redan startat sin resa.Utan kartor,men med en kinesisk guide i sidovagnen. Hon skulle följa med den första veckan.
Ny rapport när han anlänt till Datong.
Den splittnya kinesiska 750cc MC han köpt var det absolut sämst byggda fordon han någonsin sett.
Rev motorn i bitar, rensade ut ett halvt kg svarvspån,bytte till riktiga lager, monterade oljefilter mm mm.
Oddsen att han skulle lyckas ta sig hem på detta fordon är väl inte helt goda..
Skulle ngn vara intresserad av att läsa om detta äventyr så kan jag lägga ut en länk till den resedagbok han skriver.

/Andreas
 
Läser gärna

Det kanske är denna typ av fordon som det finns en chans att reparera på vägen. Alla verkstäder borde klara det. Själv har jag en gång kört Vespa t o r Marrakech. Den höll och skar först i Borgholm på Öland därför att macken inte blandade olja i bensinen i pumpen fastän det stod så.


[Ändrat av jonasolof 2006-05-08 kl 19:36]
 
jonasolof; sa:
Det kanske är denna typ av fordon som det finns en chans att reparera på vägen.
I detta fall riskerar nog den bristande tillförlitligheten att komplicera resan betydligt mer än vad de enkla konstruktionerna förmår underlätta reparerandet.

I Sovjet tillverkades kopior av tyska sidovagnsmaskiner av förkrigsmodell och någon enstaka tillverkare kämpar fortfarande vidare. Flera fabrikat har förekommit genom åren men det de haft gemensamt är att de med moderna västerländska mått mätt varit väldigt dåliga. En inte alltför vågad gissning är att kineserna kopierat något av dessa "mästerverk".
 
freuds; sa:
Bra gissat, PR. Det är en kopia på en -39 års BMW med sidovagn. Finns nog ngn bild på resedagboken.

http://www.resedagboken.se/Default.aspx?documentId=3&userId=91986&section=blog&journeyId=80401

Har tyvärr glömt hur man gör en vettig länk av detta.

Har ngn ngt bra tips för att öka chanserna för att denna hemfärd lyckas, så får ni gärna skriva.

Letar fortfarande efter lämpliga kartor.

/Andreas

Jag har cyklat ungefär samma sträcka och det borde inte vara svârare att göra det med motorcykel även om det är av kinesisk modell. Kanske bättre sâ för det blir lättare att hitta reservdelar ute pâ Kazakhstans stäpp. Rasar motorcykeln sâ är det bara att lifta till nästa stad och det borde inte vara nâgra problem. Mycket lastbilar om man hâller sig till huvdvägarna.

Angâende kartor sâ gâr det att köpa bra kartor i nästan alla bokhandlar i Kina. För all del sâ är kartan pâ Kinesiska men det lär inte vara nâgra problem när man har guide med sig. Annars fâr man nöja sig med att förstâ vägnätet och var städerna ligger och inte namnen pâ dem.
I Kazakhstan gâr det att köpa en atlas över fd Sovjet och skalan pâ kartan är kass men det finns inte sâ mânga vägar att välja pâ och lângt mellan städerna sâ en karta 1: 10 000 000 räcker bâde för Kazakhstan och Sibirien. För västra Ryssland finns det bättre kartor och de lär finnas att köpa pâ de större bensinstationerna. Inga större problem med kartor. Har han inga kartor sâ är det bara att frâga efter vägen till Moskva när han väl har lämnat Kina och folk vill peka ut vägen för honom.

Lycka till

/Stellan
 
Tack för ditt svar Stellan. Det lät ju ganska hoppfullt. Det finns förstås en del som oroar sig för att han inte ska ta sig hem öht. Bl.a en mamma som,liksom alla mammor, har licens på att överoroa sig.
Ditt tips är alltså att han på plats kan få tag i de kartor som behövs?
Hur var GSM-täckningen under cykelresan? Har funderat på att köpa en sat.tfn(Iridium) och skicka.
Det måste ha varit en fantastisk cykeltur?
 
freuds; sa:
Tack för ditt svar Stellan. Det lät ju ganska hoppfullt. Det finns förstås en del som oroar sig för att han inte ska ta sig hem öht. Bl.a en mamma som,liksom alla mammor, har licens på att överoroa sig.
Ditt tips är alltså att han på plats kan få tag i de kartor som behövs?
Hur var GSM-täckningen under cykelresan? Har funderat på att köpa en sat.tfn(Iridium) och skicka.
Det måste ha varit en fantastisk cykeltur?

Hej

Ursäkta för lâng tid för svar, inte sâ tätt med internetcafe i Sahara...

Jag känner väl till att föräldrar oroar sig för lätt. Mina föräldrar flippade ut för att min mobil kopplade fel hela tiden. Nâgon svarade pâ arabiska varje gâng de ringde. De trodde att jag hade blivit kidnappad bara foer att jag var i Sudan...

Inga problem att ordna kartor pâ plats. Det gâr att göra i varje stad. GSM-täckningen är bra i närheten av städer men pâ mânga ställen i västra Kina var alla utlandssamtal och SMS blockerade. Kazakhstan har även bra täckning i städerna och ingen blockad när jag var där 2003. I vissa delstater i Ryssland gâr det inte att använda en telefon med utländskt kort utan man mâste skaffa ett ryskt. Men i andra delstater fungerar det bra. I Ryssland kan man köpa telekort och ringa billigt frân det fasta nätet. Kostar under 10 SEK för en timme och nâgra sâdana samtal varje vecka borde lugna varje moder...

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leif L Navigering i Ryssland, Mongoliet och fd Sovjetunionen Navigering 6
J.Lund Rutnät i Ryssland Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.