Rustad för skogen

I går hade vi kojbyggar dag i skogen. Barnen var mellan 6-9 år gamla.
Till min stora förvåning hade bara 1 av barnen gummistövlar. Dom andra 3 barnen hade gympa skor.
Vad har era barn på fötterna när dom är i skogen nu under våren?
 
Gummistövlar oftast men är det torrt och beroende på aktivitet/var vi ska kan det ibland bli gympadojor.
 
jag är scoutledare, och jag ser gång efter gång hur barnen/ungdomarna/tonåringarna kommer med undermålig utrustning, men där är gympadojor istället för gummistövlar ett av dom mildare alternativen....
om dom inte tar allt för stor skada av det så är det bästa och effektivaste att dom får lära sig av sina misstag, bara var nog med att tipsa om vad dom kan ha istället, för föräldrar som aldrig har varit speciellt friluftsintresserade har faktiskt inte en blekaste aning om vad dom ska sätta på sina barn för kläder när dom är ute i skogen.

En scout kom till en hajk när vi skulle gå en bit en gång med alla sina grejer i en ikea-bag. en annan har kommit till ett läger med luftmadrass och täcke. finns otaliga exempel. var ute på en hajk nu i helgen, knappt nån scout av 15 st hade en ryggsäck som var tillräckligt stor, nästan alla hade grejer hängande lite hipp som happ på utsidan :D

EDIT: upptäckte att jag i min skrivarglädje hade missat att svara på din fråga :p
är det torrt ute kör alla mina scouter på gympadojor, och det är inget negativt med det tycker inte jag. det är bekvämare och lättare. det är lättare för dom att springa omkring och ha roligt än i stövlar, som ner barnen växer i princip aldrig sitter vidare bra. är det däremot blött brukar en del komma med stövlar, dom som inte gör det lär sig av sina misstag, och har det (förhoppningsvis) nästa gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.