På fötterna i skogen?

Jag försöker ta en skogspromenad, ungefär 5 km, några gånger per vecka. (Vad gör man inte för att få tyst på hjärtläkarens motionsföreläsning?) Det brukar gå något så när bra.
*Men* vad bör jag ha på fötterna? Den av kommunen utmärkta stigen är minst sagt ojämn och bitvis blöt. Fullt med stenar, grenar och rötter i alla möjliga storlekar. Både mina skor och mina stövlar gör sig bättre på betydligt slätare underlag.
I lumpen hade jag någon sorts kängor. De fungerade bra då. Men att idag köpa militära kängor känns inte rätt!
Jag skulle vilja ha något, inte alltför dyrt, som jag kan använda från hösten, över vintern, till våren. Något som man kan ha även i staden utan att väcka uppmärksamhet. Dvs. något mellanting mellan känga och sko.
Någon som har något förslag på fabrikat och affär i storstockholmsområdet?
 
Skor eller stövlar bör ju rimligen fungera på de flesta stigar, om man bara ser till att de är är av bra kvalitet och inte har alltför tunna sulor. För dagsprommenader är stövlar svårslagna, man kan ju på precis vart som helst, utan att ta hänsyn till hur blött det är.
 
Grönt blött land

Titta vad yrkesmännen bär, gummistövlar eller bondeförbundare, dvs kängor med gummi utanpå fotdelen, sen må det stå Graninge, Jörn eller Lundhags på dem. Funktion går alltid först eller?
 
Jag tänkte tipsa om Lundhags men jäklar vad de har jackat upp priserna. Billigaste kängan Ranger, som jag tror är bra, kostar 2300 kr. Synhcro som jag köpte för två år sen kostade då 3550 men ligger nu på 4000 för Mid-modellen. High hela 4500! Iofs så tror jag mycket mer på dem här än membrankängor. De här kommer att hålla många år medan ett par Meindl Island jag hade innan fick pensioneras efter 6,5 år då membranet började läcka.
 
För det användningsområde du beskriver så behöver man inte köpa Lundhags för 2-3000. Gå in på närmaste Stadium och kolla vad de har. Nåt sånt här räcker gott och väl. Jag har en kompis som brukar köpa Everestkängor för fjällvandring. De tillhör väl inte top-of-the-notch, men brukar hålla rätt bra. För några skogsprommisar i veckan räcker de gott och väl och 799 kr är ju inte hela världen:

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/skor/067073/everest-noatsjokk-adv-m
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/skor/099577/the-north-face-flow-chute-m

Affärer i storstockholm? Det räcker väl att gå några meter från valfri T-baneuppgång. ;) Alla sport- och friluftsaffärer har modeller som räcker för det du tänkt dig; såväl Intersport, Stadium, Naturkompaniet, Addnature m.fl. Går du in i en renodlad friluftsbutik är väl dock risken att du kommer ut med en lättare plånbok än om du går in på typ Intersport eller Stadium. Allt beror på hur mycket du vill lägga. Sen kommer du säkert stöta på försäljare som påstår att du måste ha kängor för minst 2-3000 för att gå dina skogsprommisar men det e så det är. :)
 
Tack för svar!

Tack för svaren, spec. för länkarna. Och tack till dave1 för kommentaren om vilken kvalité som kan behövas.
Det här ser ut att bli lite mer besvärligt än vad jag först trodde. Tydligen behöver jag gå runt till flera affärer och prova. Jag är inte spec. förtjust i kläd- o skoaffärer. En rotfyllning utan bedövning är en ren njutning jämfört med pinan att gå in i en kläd- eller skoaffär. Men jag får ta mig samman och göra ett offer på hjärtläkarens motionsaltare.
 
m90 känger

Jag hade köpt m90 känger från militären. Jag har själv vandrat i sådana känger & dom var utmärkta att gå i.
 
Haglöfs?? Everest??

Någon som vet något om Haglöfs ? Lite dyra, 1600:-, men satt bra på foten. Eller Everest, klart billigare. Inte lika bra på foten. Men å andra sidan kommer jag inte att gå längre än 5 km på en dag.
 
Som det skrivits tidigare, köp dom skorna som sitter bra på foten och passar plånboken.
För den typen av gående som du gör har jag själv använt Salomonkängor, everest, haglöfs låga skor och dom funkar lika bra.
Finns ingen anledning att gå upp i pris men se till att du inte köer skor som ger fotproblem, då blir det ju dyrt ifall dom blir ståendes oanvända.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
skyspy På fötterna i Polen Kläder 5
wistrom Absolut torr på fötterna? Kläder 18
bigfoot Plastpåsar på fötterna? Kläder 17
Anisoptera Vad ha på fötterna på Borneo? Kläder 14
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Duracellkaninen Varmt om fötterna på vintern Kläder 0
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...