rundslinga 10-20 mil

hej,

jag behöver åka bil till startpunkt.

Är det någon som tips på fina rund slingor gärna lite längre typ 10-20 mil är inte behov av stugor.
 
Vill då gå på välspångade leder eller kan du tänka dig sämre rustade leder eller vill du kanske gå fritt utanför leder (har du vana av att vada, använda karta och kompass)? Vill du undvika folk eller har du inte något emot de mer vältrafikerade rutterna? Är det hela fjällkedjan du vill ha tips på eller är det någon del som är för långt bort för dig? Föredrar du högalpint eller ensliga vidder? Berätta gärna lite mer om vad du är ute efter så kan du få träffsäkra svar...
 
I vilket fall så kommer här några förslag på parkeringsplatser och områden för turer som jag skulle kolla närmare på i dina kängor.... Frän söder till norr:

1. Vålådalen. Exempel på möjlig rundtur: Vålådalen - Stensdalsstugorna - Gåsen - Sylarna - Helags - Vålåstugorna - Lunndörrsstugorna - Anaris - Vålådalen.

2. Ammarnäs; central startpunkt för rundtur i Vindelfjällens naturreservat

3. Rv 95 (Silvervägen). Förslag på rundtur: Förbi Laisstugan, ev. bort mot Nasafjäll, längs Smuolevágge och Gujjávrre samt via Jurun och Seldutvágge för att bilda en hel slinga.

4. Kvikkjokk. Sväng upp på Nordkalottleden via Vaimokstugan och Pieskehaurestugan till Stáloluokta och sedan Padjelantaleden tillbaka mot Kvikkjokk. För att undvika att gå samma sträcka sista biten kan du istället välja att gå via Präststigen (gammal färdväg, ingen stig idag) via Vállevágge.

5. Längs E10 (Abisko/Katterjåkk etc). Här finns ganska många alternativ, är du bekväm att gå utanför led som genom Lapporten eller mellan Kårsavaggestugan och Abiskojaurestugorna så öppnar det upp fler möjligheter. Du kan t.ex. gå från Abisko via Låktatjåkka till Katterjåkk samt via Unna Allakasstugorna och Alesjaure ner mot Kebnekaisefjällen, tillbaka via övre Visttasvággi, etc. Här finns många möjligheter.
 
Det finns flera möjligheter med start och mål i Abisko och Kvikkjokk, men också längre söderut. Det är lättare att ge specifika tips om du kan vara lite mer precis vad gäller dina önskemål rent geografiskt.

/HåkanF
 
Nikkaluokta går också bra att starta vid. Eller Ritsem.

För att inte nämna Norge när det blir enklare att passera gränsen utan karantän.

Thure
 
Gjorde Vålådalen och Ammarnäs i sommras. jag funderar lite på en sommar tur Nikkaloukta , Kebnekaise , Kuoperjokka, Tjaktapasset , Alejauresstugorna , sen ner mot Kaskavagge och Tarfala tillbaka till Nikkaloukta. det blir lite kort med så lång bilresa. någon som har andra förslag i området? jag kan gå en del utan led om det behövs.
 
Den tur du skissar på kring Kebnekaise går alldeles utmärkt att förlänga västerut om du vill gå en längre sträcka. Från Keb kan du gå mot Singi men snedda ner mot Kaitumjaure och Teusajaure. Sen följer du dalgången västerut mot Sitasjaure (oledat), därefter leden till Hukejaure och Sälka. Om du då är nöjd är det bara att gå via Nallo och Vistas till Kaskasvagge vindskydd och sen vidare till Tarfala eller direkt över Cievrralahku till Nikka. Har du ork kvar kan du ju gå till Alesjaure och sen ta hela Vistasdalen uppifrån. Nedersta milen av dalen är rätt trista, så jag tycker även då att du går via Kaskasvagge och Cievrralahku. Du kan också välja att följa Kaitumjåhkka förbi Passglaciären och vidare längs Ainnojohka till Sitasjaure. Eller gå via Viddjajavri och Ruskajavri till Hukejaure. Neasketvaggi är också ett alternativ. Så du har mycket att välja mellan! Lycka till med din tur önskar Pelle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.