Natur inom 60 mil från Mälardalen?

Tjenare!

Jag söker vacker natur (hyfsad höjdskillnad ett plus!) inom 50-60 mil från Västerås. Erfarenheten är någorlunda med vandring på Korsika, Madeira och Grövelsjön i bakfickan :)

Jag hade helst tagit mig upp till Sarek, men jag har bara några få dagar på mig så resetiden måste hållas nere så mycket som möjligt!

Stort tack för hjälpen på förhand!
 
Närmast om vi pratar om något som liknar fjäll är troligen Fulufjället med den vackra Göljödalen. Sen har du gröverlsjön där du har varit.

Men mitt bästa tips är jotunheimen. Dit är det 65-70 mil från västerås om jag minns rätt och vi åkte över oslo upp. Väg 51 går rakt över kalfjället. Parkering kostar 50NOK dygn om du inte stannar en natt på tex Bessheim som vi gjorde. Det kostade 700NOK/Person inkl 3 rätters middag på kvällen och frukost på morgonen och ett rum för 2 pers och dusch med toalett på rummet. Sen fick vi ha bilen där hela veckan utan att betala för det.

Det finns massor av bra information om Jotunheimen i gamla trådar som är lätta att söka fram.
 
larsl är inne på min tanke, till funäsdalen har du ca. 50 mil från västerås, åker upp på 5 1/2 timme med en glass i Orsa.
Därifrån kan du gå mot Helags/sylarna om du vill ha en lång tur, stugor finns hela vägen.

Alternativt åk över till Ljungdalen för rundtursalternativ, Ramundberget är också en utgångspunkt.

/Från en annan som skulle vilja följa med och slippa alla raggare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.