Rossignol Sommet

Jag är sugen på att börja med telemark och jag har en liten undran över vilken utrustning jag skall börja med. Hade tänkt skaffa mig en utrustning som både fungerar på tur och i pisten. Har sett att Rossignol Sommet ligger rätt bra i pris, men är det en lämplig nybörjarskida, och vilka skor skulle passa bra? Tacksam för förslag!
/Thomas
 

/www-pub/utsidan/HyperNews ()

Gäst
Nja, inte riktigt nybörjarskida

Hej !
Jag kör själv med Scarpa T2 och K2 Pist Off men jag började med Rossignols turskidor som är betydligt smalare än Sommet-modellen som nästan har carving-skärning. För att få ut mesta möjliga av den bör du har höga plastpjäxor och upphöjningsplattor. En kompis hyrde den modellen senast utan upphöjningsplattor och det var ingen höjdare....


Jag rekommenderar att skaffa inte alltför smala turskidor och läderpjäxor för att få in balansen. Jag tror plast kan vänta. Angående tur-telisar så är Åsnes Nansen är ett bra val eftersom de har skapliga svängegenskaper, eftersom midjan har lite insving.
MVH Mats i Umeå
 

mountainman@kurir.net (Mountain Man)

Gäst
Turåkning?

Hej!


Om du med turåkning menar "klassisk" turåkning i markerade leder på fjället och i skogen är precis som Mats säger ett par Rossignol Sommet antagligen inte det bästa valet eftersom detta är en skida för i första hand utförsåkning. Problemet med denna typ av skida är att den är för bred för att "gå ner i" eventuella turskidspår, spannet som är ett mjukt enkelspann (utan sk. slutspann) är mycket svårvallat eftersom vallan i stort sett ligger i kontakt med snön hela tiden vilket ger dåligt glid och vallans slits bort mycket fort...


Om du med turåkning menar åkning i ospårad terräng med stighudar är det en annan sak. Här fungerar en (alpin) skida med mjukt enkelspann utmärkt. Det kan då också vara väl värt att släpa på något extra kilo i skidvikt uppför för att få maximal utdelning av efterföljande utförsåkning.


Jag håller med Mats om att Åsnens Nansen (jag har ett par själv) är ett betydligt bättre val för klassisk turåkning. Denna skida har ett enkelspann, men ett betydligt hårdare än skidor för enbart utförsåkning. Det fungerar bra för vallning, inte perfekt, men bra! Dessa skidor är OK även för utförsåkning på mjukt underlag, men i högre farter på hårt underlag är dom inget roliga... För turåkning är ett par lägre läderskor eller ett par låga plastskor (T3) den rätta partnern!


Men om det i första hand utförsåkningen du är ute efter, på liftbetjänat berg eller i kombination med toppturer är en modern bred timglasskida (carvingsskida) det rätta sällskapet. Jag har inte testat Sommet och har ingen aning hur den fungerar, men en skida som har fått mycket beröm i vinter är Elan Stinger. En mjuk carvinsskida som passar både nybörjare och mer avancerade åkare. Till skillnad från många andra tycker jag man skall skippa läderskorna och gå direkt på ett par höga plastskor typ T2,T1, CX2 m.fl. De fungerar utmärkt för toppturer och ger det stöd man behöver för att kunna hantera en modern telemarksskida. (Om någon ifrågasätter detta utvecklar jag gärna resonemanget...)


MVH/MM
 

Sofia

Gäst
Billig och bra skida!

Jag köpte ett par Rossignol Sommet med bindningen Riva Chili och en 25mm upphöjningsplatta, samt Scarpa T1 inför vinterns skid-säsong. Denna kombination fungerar bra om man är en medelgod inte alltför aggressiv åkare, då skidan är mjuk och mycket lättsvängd såväl i pist som offpist. Skidorna borde således fungera bra även för en nybörjare med höga pjäxor (plast). I förhållande till det låga priset på skidan får man otroligt mycket skidåkning per krona! Jag är m.a.o. NÖJD!


MVH Sofia
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.