Rossignol Scratch

Scratch BC

Jag har kört på ett par 182 cm långa Scratch BC med Cobra R8 bindningar hela den här säsongen, dvs. hittills 17 skiddagar (Sälen 7 dagar, Hemavan 2 dagar, Lycksele 2 dagar och Fernie 6 dagar). Jag är 176 cm lång, väger 72 kg och åker bara i pist om jag måste.

OFF-PIST

Liksom de flesta breda skidor ger den ett fantastiskt flyt i lössnö. Att den är bred och vridstyv gör också att den fungerar utmärkt när snön är vindpackad (och som en bonus är dessutom all tidigare ångest över bristande skare ett minne blott…). Vid skogsskidåkning gör bredden och det faktum att skidan är relativt böjmjuk att man sjunker ner mindre i snön och därför kan åka fortare med bibehållen kontroll.

I PIST

Föga förvånande känns det som att ha två ladugårdsdörrar under fötterna när det är brant, isigt och smalt. På de flesta skidor är skidan som smalast något bakom mitten på skidan. På Scratch BC är midjan = mitten. Bindningen monteras därmed något längre fram än på en normal skida. Detta gör att det är lätt att komma in i sväng men att skidan kan tjuvsläppa något längst bak på isigt underlag (märks dock inte annars). Jag kom tillrätta med detta problem genom att slipa 88 grader från bindningens framkant och bakåt. Inför säsongen bestämde jag mig för att ha kvar fjolårsskidorna (Scott Aztec 180) som pistskidor. Efter det att jag slipade om Scratch BC har fjolårsskidorna fått samla damm. Inte för att de är bättre än fjolårsskidorna i pist utan för att Scratch BC efter slipningen är ok i pist och för att det är mer praktiskt att bara släpa med sig ett par skidor.

JIBB

Jag hoppar bara när åkningen är dålig och det är sällan som det blir en heldag i parken. Jag anser mig därför inte tillräckligt kvalificerad för att bedöma skidan som hoppskida. Jag gillar ljudet som skidorna ger ifrån sig vid landning eftersom det påminner om en backhoppslandning på TV… Det har inte blivit så mycket baklängeslandningar men twintip gör i alla fall att det blir ett fantastiskt coolt snösprut! Detta uppskattas dock inte alltid av folk som åker bakom…

TUR

Tunga och besvärliga (bredden är störande när man går på skrå) uppför - ren njutning utför. Eftersom jag prioriterar nedfärden så anser jag att fördelarna utför är större än nackdelarna uppför.

Sammanfattningsvis så tycker jag att skidan är en utmärkt off-pistskida som inte gör bort sig i pisten. För ren piståkning finns det dock betydligt bättre alternativ.

/Jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.