Roadtrip europa

Halloj,

Tänkte ta bilen 2 veckor söderut för klättring, vandring sol o bad och sightseeing i Juli
Men vart skall man åka?
Är det för varmt i Spanien/Frankrike? (Var inne på 8a och det verkar vara låg aktivitet på klättring söderut då)
Var i fantastiska Verdon för några år sen i juli och det var varmt men överkomligt. Men hade varit kul att åka till något nytt ställe.

Vi klättrar helst sport 6or och trad femmor.

mvh
Fredrik
 
Höga Tatra. Klättringen börjar oftast vid 600-700 meter och höjden ger svalka. Bara trad, multipitch och möjligt att ta stig ner från vissa toppar. Tefrakonerna är enorma och ständigt på gränsen till stenras. Www.freewalker.se förmedlade kontakter åt oss. Det finns ALLTID öl i Slovakien.
;)
 
"För varmt" är ju en smaksak.
Jag tycker att södra Frankrike under högsommar är härligt, men jag är rätt värmetålig också. Ticino (ett stort klätterområde där Ponte Brolla bara är en liten ort, om än populär för sina många lätta leder) är förmodligen rätt varmt i juli. Jag var där över påsk och gräset var som fnöske trots att det regnat veckan innan. Ev. bättre om man söker sig mer norrut i området, mot bergen (Ponte Brolla ligger i söder).
Annars har vi ju områdena det tipsas om i parallelltråden.
 
hej,

själv kommer från Italien.

Temperaturen är helt ok så långt du håller dig högt på beget!

Dolomiterna kanske?
 
Dolomiterna och områdena kring Falzarego-, Gardena- och Sellapassen innehåller såväl fina sportklätterklippor som möjlighet till korta välsäkrade alpina turer i olika svårighetsgrader på bl.a Falzaregotornen. Är vädret dåligt så är det snabbt gjort att dra ner till Arco där det dock kan vara mycket varmt men samtidigt så är man ju då vid Gardasjön.

Västeröver så är Ailefroide i franska Ecrinmassivet ett område med bultade flerreplängdsturer. Jag har dock ingen egen erfarenhet därifrån.

Det blir nog en fin klätterresa.
 
Ailefroide, franska alperna. Finns allt från bultad långled, trad långled och trad och sport kortare. Föraren täcker ett väldigt stort område med varierande sten. Ligger på hög höjs så värmen borde vara lugnt.

Står om det i en Bergsport från i höstas.

Jag kan helt klart rekomendera !
 
Hejsan,

Blir ett kort svar då jag sitter på jobbet, vi har googlat igenom alla era förslag och tack så jättemycket för informationen :) Det känns som det kommer bli svårt o välja men vilket vi än väljer så kommer det bli fantastisk klättring :)

Jag kommer säkert återkomma med lite fler frågor eller berätta hur det gick :)

Vi hörs...
Hälsningar
Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.