Bra klätterställen i Europa

Är det någon som kan ge tips på bra klätterställen i Europa? Jag hade tänkt att vara iväg under hösten och framåt så länge vädret tillåter.

Min tanke var att lära mig leda så det bör vara berg med goda säkringsmöjligheter och svårighet på ca 5 och uppåt. Jag har hört att det oftast är sportklättring som gäller i sydländerna men hoppas att det finns några bra ställen som erbjuder trad. klättring.

Är det förresten någon som vill haka på så hör av er.
 
Ehhh... det kryllar av ställen!!!

Alla har säkert sina favoritställen. Kolla runt på Utsidan om det finns reseberättelser om klättring, annars finns några på http://www.highsport.se.
I Frankrike finns massor, kolla in den fantastiska sajten http://www.ffme.fr/cosiroc/ som det inte finns någon motsvarighet till. Själv har jag bara glassat runt i Calanques, nere vid Marseille, och det var schysst kalksten, kanske lite polerad på sina ställen.

Spanien har ju också massor. Kanske är det också billigare att bo och leva där än i Frankrike. El Chorro är det enda namnet jag kommer på nu. Jag vet att det fanns nå´t försök till en guide över klättring i Spanien på nätet så sök runt lite.

Kanske inte så utförligt men ändå något.
/H
 
Södra spanien.

Var i el chorro i vintras, toppen ställe. Många hunda leder inom gång avstånd i alla grader, och med en häftig ravin där det går en gammal (och lite livsfarlig) gångväg "Camino del ray" 3 km lång och 100 meter över vatten brynet ca 1 m bred och utan räcken!! Ett måste om du är i närheten!

Calpe (några mil norr om Alicante) är också ett bra ställe. Mallorca ska visst med vara toppen!

På alla dessa ställen är det dock fullskjutet med bult!

Dessa 3 områden finns med i Rock fax nr 07,finns bla på High sport i gbg.

Jag och några polare ska till något av ovanstående ställen i början av nov, hör gärna av dig på 070-34 39 509.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.