Riksgränsen och björkliden med omnejd

Vi funderar på att byta alperna mot riksgränsen i år runt påsk. Vi undrar hur väder och förhållande ser ut i slutet på april. Är det risigt så väljer vi nog glaciärer i alperna istället..
Är det någon som vet eller kan tipsa?
 
Jag var dit för slalom förra året, 17 år sen sist, och jag och några gamla kompisar har redan bokat in 1:a maj helgen igen. Det var väldigt blandat väder. Från superbra och strålande sol ena dagen till 18 m/s och rejäla snödrev/drivor i pisterna nästa. Förutom att man såg lite sisådär så var det häftigt ändå, vi var inte många som var ute i backarna då men med facemask gick det finfint. Jag gillar stället för den typen av långhelg med lite öl, badtunna utomhus, god mat, lite skoteråkning, bra skidåkning m.m. Det är lite eljest där då det i princip inte är ett enda träd på berget, bra tycker jag då man kan åka överallt. Flatljus som det klagas på såg vi också.

Angående mat så var kvällen på Lapplandia bland de bästa matupplevelserna jag haft. Trodde jag inte när vi bokade bord. RIktigt proffsig och trevlig personal.

Okej det var kanske inte jättesnyggt formulerat...
Hur brukar vädret va sådär i slutet på april? :)
 
Slutet av april är ju högsäsong i Riksgränsen men hur vädret blir är naturligtvis omöjligt att säga nu. Det kan vara helt underbart vårvinterväder eller snöstorm eller grådassigt med flatljus. Riksgränsen betydligt snösäkrare än Björkis/Abisko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
Riksgränsen camping Skidor allmänt 3
scruler skidsemster i Björkliden? Skidor allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.